اصلاح قوانین و اجرای طرح های بازنشستگی کشور مجارستان

کشور مجارستان از سال ۲۰۱۰ قوانینی را به اجرا گذاشت که هدف از آن علاوه بر اندوخته گذاری در طرح بازنشستگی دولتی، ترغیب افراد به داشتن اشتغال طولانی تر و همچنین حمایت های دولتی از خانواده ها بود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری و به نقل از اتحادیه بین المللی تأمین اجتماعی (ISSA)، قوانین اجرا شده در کشور مجارستان در سال ۲۰۱۰ میلادی برای اندوخته گذاری بیشتر در طرح های بازنشستگی دولتی، ترغیب افراد به اشتغال طولانی تر و حمایت دولت از خانواده ها زمانی به یکی از اولویت های اصلی این کشور تبدیل شد که نرخ زاد و ولد ۱/۳ درصد کاهش یافت.
کشور مجارستان همواره به دنبال توسعه پایگاه داده ای افراد بیمه شده و اصلاح داده ها نسبت به سوابق دقیق بیمه ای و بازنشستگی است. از اینرو، انتظار می رود نتایج این اقدامات به گردآوری اطلاعات جامع افراد بیمه شده، ایجاد پایگاه اطلاعات بیمه شدگان و در نتیجه محاسبه دقیق حقوق بازنشستگی افراد کمک کند.
در سال ۲۰۰۹ میلادی، کسری حق بیمه مورد نیاز برای پرداخت مزایا در نظام دولتی بازنشستگی تأمین اجتماعی مجارستان، تقریباً به ۱/۳ درصد از تولید ناخالص داخلی(GNP) این کشور رسید که در نتیجه سبب شد تا کسری پرداخت حق بیمه به صندوق بیمه بازنشستگی از محل سایر منابع بودجه دولت تأمین شود.
همچنین کسری بودجه به افزایش بدهی های سالانه دولت نیز منجر شد که سبب انتقال افراد از لایه بازنشستگی خصوصی اختیاری گردید. طرح بازنشستگی خصوصی به عنوان یک لایه اجباری درنظرگرفته نشده است اما بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲، ۹۸ درصد افراد این طرح را انتخاب کرده اند. طی تحقیقات صورت گرفته درکشور مجارستان در مارس سال ۲۰۱۱ میانگین بازده سرمایه گذاری حق بیمه اعضا در طول ۱۳ سال گذشته، کمتر از نرخ تورم بوده است. همچنین ضریب وابستگی سالمندی ازجمله طرح های جمعیتی است که در سال ۲۰۱۰ میلادی، ۳۰ درصد بوده که پیش بینی شده این عدد در سال ۲۰۶۰ به ۶۳ درصد برسد.
از مهمترین اولویت های دولت مجارستان می توان تضمین ثبات بودجه دولت در طولانی مدت، کاهش بدهی و دیون مطلق و تشویق اشتغال زایی به عنوان مبنای رشد اقتصادی برشمرد. همچنین در بخش شاخص های اقتصاد کلان، مجارستان توانست درصد تولید ناخالص داخلی و کسری بودجه دولت در سال ۲۰۰۳ را از منفی هشت درصد به منفی دو درصد در سال ۲۰۱۲ برساند و علاوه بر آن، شاخص تورم مصرف کننده از ۱۰ درصد در سال ۲۰۰۰ میلادی به شش درصد در سال ۲۰۱۲ رسید. با این حال، نرخ بیکاری مجارستان که در سال ۲۰۰۰ میلادی ۶/۵ درصد بود به ۱۰/۵ درصد در سال ۲۰۱۲ افزایش یافت.
نظام بازنشستگی در کشور مجارستان از سه لایه تشکیل شده است. لایه نخست یا نظام دولتی pay-as-you-go (سیستم توازن هزینه با درآمد سالانه)، لایه دوم یا نظام خصوصی اندوخته گذاری اجباری و لایه سوم یا نظام خصوصی اندوخته گذاری اختیاری است.
هر فرد جدیدی باید در لایه دوم یا سیستم خصوصی اندوخته گذاری اجباری شرکت نماید و حتی افرادی که حق بیمه خود را به نظام قبلی پرداخت کرده باشند نیز می توانند به صورت اختیاری در لایه دوم شرکت کنند یا به طور کامل در عضویت لایه اول این طرح باقی بمانند. همچنین از اشکال مختلف مستمری های کشور مجارستان می توان به مستمری بازنشستگی، مستمری بازماندگان و مستمری ازکارافتادگان اشاره کرد.
ایجاد لایه بازنشستگی خصوصی بی اثر، توجیه ارائه نظام بازنشستگی تأمین اجتماعی و مزایای مالی رایج را می توان ازجمله مشکلات کشور مجارستان در زمان بحران برشمرد.

ترجمه: فریبا بهزاد