حضور سه رکن اقتصادی در نمایشگاه امسال، دورنمایی از دوران پسابرجام است

حضور سه رکن اقتصادی بورس، بانک و بیمه در نهمین نمایشگاه بین المللی امسال دورنمایی از آینده اقتصادی ایران در دوران پسابرجام است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، محمود طهماسبی مدیر هلدینگ مالی، بانکی و سهام صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به ابعاد و منافع نهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه گفت: نمایشگاه امسال این ویژگی را دارد که علاوه بر اینکه پس از دو سال وقفه برگزار می شود، در دوره پس از برجام برپا شده و شرکت های بازار سرمایه، بانکی و بیمه که سه رکن اقتصادی را تشکیل می دهند در آن حضور جدی و پررنگی دارند.
طهماسبی تاکید کرد: در شرایط فعلی، بازار سرمایه ایران افق روشنی پیش روی خود دارد و مسلماً شرکت های حاضر در نمایشگاه امسال با این دیدگاه خود را معرفی و برنامه ها و طرح های خود را پس از برجام و برداشته شدن تحریم ها معرفی و اعلام می کنند.
وی با بیان اینکه باید دید وقتی تحریم ها برداشته می شود، سیستم های بانکی، بورس و بیمه ای کشور در رقابت با بازار بین المللی، چگونه رفتار خواهند کرد، گفت: این شرکت ها باید در این فضای جدید خود را نشان دهند. باید دید سیستم بانکی می تواند پس از برجام برای کشور مفید باشد یا خیر.
طهماسبی افزود: در بحث بیمه ای نیز با توجه به وضعیت بدی که در دوران تحریم ها وجود داشته و در حالیکه نقطه آغاز رشد و شکوفایی صنعت بیمه ایران در حال شکل گیری بود با تحریم های شدیدی مواجه شد، باید دید با برداشته شده تحریم ها و نیازهای متعددی که در بخش بیمه ای، چه صنعتی و چه شخصی وجود دارد، می تواند برنامه های خوبی را معرفی کند و مشخص کند که آیا می تواند پس از برجام نیازهای بیمه ای بازار و کشور را برطرف نماید.
مدیر هلدینگ مالی، بانکی و سهام صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به تحولاتی که در بازار سرمایه پس از برجام اتفاق خواهد افتاد، گفت: در این بخش باید به سمت تامین مالی شرکت ها بیش از گذشته، حرکت شود. در گذشته اقتصاد ما اقتصاد بانک محور بود، اما اکنون در کنار اقتصاد بانکی، بازار سرمایه نیز اضافه می شود. بنابراین حضور شرکت های تامین سرمایه یا کارگزاری ها در نمایشگاه امسال بسیار با اهمیت است.
وی با بیان اینکه امسال، صندوق بازنشستگی کشوری به صورت هلدینگی شرکت کرده و حضور صندوق نشان دهنده پوست اندازی این نهاد است، تصریح کرد: صندوق بازنشستگی کشوری در کنار بانک ها، بیمه ها یا در بازار سرمایه مانند یک بنگاه اقتصادی عمل می کند و در این وضعیت توانمندی ها و ظرفیت های خود را در این نمایشگاه به نمایش می گذارد.
طهماسبی حضور سه هلدینگ صندوق بازنشستگی کشوری از میان شش هلدینگ صندوق را مثبت ارزیابی کرد و افزود: با تغییر رویکرد و سیاست های صندوق، هر یک از هلدینگ ها به شکل تخصصی عمل کرده و یک زمینه از حوزه اقتصادی را پوشش می دهند و بنابراین، وقتی به عنوان یک بنگاه در سطح کشور شناخته شود، می تواند در زمینه قراردادها، پروژه ها و سرمایه گذاری ها فرصت های بیشتری را بدست آورد.
وی هلدینگ مالی، بانکی و سهام صندوق بازنشستگی کشوری را جدیدترین هلدینگ صندوق ذکر کرد و گفت: این هلدینگ برای حضور موثر و پرقدرت در نهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه، برنامه ریزی های زیادی انجام داده است. ما در بخش بانکی باید سیاست قوی و مناسب را با توجه به نیازهایی که وجود دارد در پیش گیریم. در این زمینه، می توان ارتباط مناسبی را با بانک های کشور برقرار کرد و حتی اگر در کوتاه مدت بانکی را به صورت مدیریتی در اختیار نداریم از مزایای سایر بانک ها استفاده کنیم.
طهماسبی سپس بیان کرد: در بخش بیمه ای نیز با توجه به پرتفوی بزرگ صندوق بازنشستگی کشوری و سیاست های اصلی که در این بخش در صندوق بازنشستگی وجود دارد، می توان سیاست های موجود را به خوبی در نمایشگاه امسال، نشان داد و از پرتفوی موجود یا بیمه های سطح کشور استفاده کرد. به هرحال اکنون بیمه های کشور به دنبال ظرفیت هایی برای سرمایه گذاری می گردند و صندوق بازنشستگی نیز از ظرفیت های خوبی برای این امر برخوردار است.
وی با تاکید بر اینکه سیاست های هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری حرکت به سمت بازار سرمایه است، تصریح کرد: تلاش ما این است که در کنار سیاست های بانکی، نقش بازار سرمایه را پررنگ تر کنیم.
مدیر هلدینگ مالی، بانکی و سهام صندوق بازنشستگی کشوری، تاسیس بانک در زیرمجموعه صندوق را حرکت بزرگی دانست که باید حساب شده اجرایی شود، وی در این خصوص گفت: در حال حاضر، صندوق بازنشستگی این سیاست و هدف را دنبال می کند، اما آنچه مهم است، اینکه باید بانکی راه اندازی شود که سال های سال بتواند بدون مشکل به خصوص برای بازنشستگان عزیز کار کند.
وی یادآور شد: تاسیس بانک در مراحل اخذ مجوز و بررسی ماهیت های مختلفی است که از میان شکل های تملکی و مشارکتی به خصوص با سرمایه گذار خارجی می توان برگزید که کدام یک منفعت بیشتری برای صندوق خواهد داشت. پیش بینی می شود که این کار در ماه های آینده به نتیجه برسد و کار تاسیس بانک آغاز شود.