بازده سرمایه گذاری صندوق بالاتر از میانگین بازار سرمایه

بازده سرمایه گذاری پورتفوی شرکت های بورسی صندوق بازنشستگی کشوری در حال حاضر ۱۶.۳ درصد است که برای سرمایه گذاری های مشابه این عدد ۱۵.۵ درصد است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، محمود شهشهانی پور در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه بازده بورسی سرمایه گذاری های صندوق بازنشستگی کشوری در مقایسه با سرمایه گذاری های مشابه بیشتر است، گفت: بازده سرمایه گذاری های پرتفوی بورسی صندوق ۱۶.۳ درصد است. این در حالی است که بازده سرمایه گذاری بورسی مشابه ۱۵.۵ درصد بوده است.
شهشهانی پور اضافه کرد: همچنین بازده سرمایه گذاری های صندوق طی پنج سال گذشته ۱۷۵ درصد بوده که در صنایع مشابه این عدد ۱۴۰ درصد است و این امر نشان می دهد صندوق بازنشستگی کشوری ثروت و سرمایه های خود را حفظ کرده و بازده آن را نیز افزایش داده است.
وی بازده دارایی های صندوق نسبت به بهای تمام شده را ۳۹ درصد اعلام کرد و افزود: بازده دارایی صندوق نسبت به ارزش روز دارایی نیز ۱۶ درصد است.
معاون سرمایه گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه بازده سرمایه گذاری های صندوق در سال ۸۸ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: با اقدامات صورت گرفته، اکنون این عدد به دو هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
شهشهانی پور تصریح کرد: در حال حاضر، شش درصد از کل پرداخت هایی صندوق از محل سود سرمایه گذاری ها است که رقم بالایی محسوب نمی شود. حفظ این عدد یا افزایش آن در سال های آینده، کار بسیار بزرگی خواهد بود.
شهشهانی پور با بیان اینکه ارزش دارایی های کم بازده صندوق برای واگذاری دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، گفت: حداقل ۱۰ شرکت کم بازده در صندوق بازنشستگی کشوری وجود دارد که با فروش آن دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حاصل خواهد شد. البته با توجه به حضور برخی از این شرکت ها در بورس، ممکن است این عدد افزایش یا کاهش یابد.
وی تاکید کرد: آرایش سبد سهام شرکت های صندوق، امروز به گونه ای است که بیشتر به سمت سرمایه گذاری در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی حرکت کرده که از مزیت های اقتصاد ایران است. در کنار این سرمایه گذاری ها، به طرح های توسعه به ویژه در حوزه پتروشیمی نیز توجه شده تا با تغییرات و اصلاحات اندک یا سرمایه گذاری های کوچک، بازدهی این سرمایه گذاری ها افزایش یابد.
وی با اشاره به ورود بخشی از سهام پتروشمی جم در بورس استامبول گفت: در ماه گذشته نشستی با مسوولان بورس استانبول تشکیل شد. درصدد هستیم از مزیت این بورس برای عرضه بخشی از سهام پتروشیمی جم در بورس جهانی استفاده کند. در حال حاضر یکی از شرایط عرضه سهام پتروشیمی جم در بورس استانبول، بررسی صورت های مالی آن توسط یکی از شرکت های حسابرسی معتبر بین المللی است که این کار پیش از تحریم ها در ایران انجام می شد اما با اجرای تحریم ها، شرکت های ایرانی، شرکای بین المللی خود را از دست دادند. امید می رود که با توجه به بازگشت شرکت های بین المللی به بازار ایران، به زودی این مهم انجام شود.