اختصاص یک درصد از تولید ناخالص ملی آلمان به مراقبت های درمانی بلندمدت سالمندان

کشور آلمان در سال ۲۰۱۰، یک درصد از تولید ناخالص ملی (GPD) خود را صرف مراقبت های درمانی بلندمدت سالمندان کرد که این میزان برای سایرکشورهای عضو به طور متوسط ۱.۶ درصد بوده است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (OECD)، آلمان یکی از اعضای سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی است که در سال ۲۰۱۰ تنها یک درصد از تولید ناخالص ملی خود را به مراقبت های درمانی بلندمدت اختصاص داد و پیش بینی می شود این میزان تا سال ۲۰۵۰ به دو برابر افزایش یابد.
کشور آلمان از معدود کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (OECD) است که برای ارائه خدمات در خانه های سالمندان و انجام مراقبت های درمانی در منزل مجوز رسمی دارد.
با وجود قانون مراقبت های درمانی بلندمدت در کشور آلمان که از سال ۱۹۹۴ اجرایی شده است، یک طرح بیمه ای قانونی به نام مراقبت های درمانی بلندمدت با مزایای معین و با دامنه پوشش افراد نیازمند به دریافت مراقبت های بلندمدت، پایه گذاری شده که شرط استفاده از آن پرداخت دو سال از حق بیمه فرد به بیمه مراقبت های درمانی بلند مدت (LTC) است.
در کشورآلمان دو سیستم بیمه سلامت شامل بیمه سلامت اجتماعی و بیمه سلامت خصوصی وجود دارد که اعتبارات هر دو بیمه از طریق مشارکت افراد بیمه شده تأمین می شود، اما از نظر تعهدات بیمه گر و مشارکت بیمه گزار، با یکدیگر تفاوت هایی دارند.
بیمه های خصوصی ۱۲ درصد و بیمه سلامتی ۸۸ درصد جمعیت کشور آلمان را تحت پوشش خود قرار داده است. در واقع، طرح قانونی مراقبت های درمانی بلندمدت شامل بیمه مراقبت های درمانی بلندمدت خصوصی و اجتماعی است که هر دو از جمله بیمه های اجباری هستند و بیمه های جایگزین و مکمل نیز برای بیمه شدگان کاملاً اختیاری انجام می شود.
در مراقبت درمانی بلندمدت اجتماعی، کلیه افرادی که در طرح بیمه ای سلامت قانونی مشارکت کرده اند، مورد حمایت قرار می گیرند. مراقبت درمانی بلندمدت خصوصی نیز افرادی را تحت پوشش قرار می دهد که توسط یک شرکت بیمه ای خصوصی تحت پوشش قرار گرفته باشند.
مزایای دریافتی از هر دو طرح یکسان است، اما مزایای بیمه درمانی بلندمدت به صورت حمایت های متمرکز نیست و تمامی نیازهای فرد را تحت پوشش قرار نمی دهد و تنها نیازهای پایه شخص را برطرف می کند.
در سرشماری های صورت گرفته درسال ۲۰۱۰، مشخص شد که ۲۱ درصد از جمعیت کشورآلمان در سن ۶۵ سالگی قرار داشتند، درحالی که در سایرکشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی، تعداد افراد ۶۵ ساله به طور متوسط ۱۵ درصد بوده است. تنها پنج درصد از جمعیت کشور آلمان بالای ۸۰ سال سن داشتند که این رقم در سایر کشورهای عضو به طور متوسط چهار درصد بوده است.
پیش بینی شده است که تا سال ۲۰۵۰ میلادی، حدود ۳۳ درصد از جمعیت کشور آلمان به بالای ۶۵ و ۱۵ درصد آنان به بالای ۸۰ سال برسند.
در میان کشورهای عضو OECD کشورآلمان تا سال ۲۰۵۰، بعد از کشور ژاپن دومین کشوری است که بیشترین تعداد افراد بالای ۸۰ سال را خواهد داشت.
آمارها نشان می دهد که در آلمان ۳.۸ درصد جمعیت بالای ۶۵ سال از مراقبت های بلندمدت موسسات برخوردار هستند، درحالی که این عدد در سایر کشورهای عضو به چهار درصد می رسد. همچنین ۷.۶ درصد جمعیت بالای ۶۵ سال کشور آلمان مراقبت های در منزل را دریافت می کنند که این عدد در سایر کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی، حدود ۷.۹ درصد بوده است.

ترجمه: فریبا بهزاد