افزایش نابرابری در بین کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی

شکاف درآمدی بین ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (OECD)، به طور متوسط ۱.۵ درصد در سال افزایش یافته است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه (OECD)، شکاف درآمد قابل تصرف (درآمدی که پس از کسر مالیات می توان پس انداز کرد) بین ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای عضو OECD، به طور متوسط ۱.۵ درصد در سال افزایش یافته که این میزان در سال ۲۰۰۰ میلادی، ۱۳ درصد بوده است.
بیشترین افزایش شکاف درآمدهای قابل تصرف در کشورهای جمهوری اسلواکی، استرالیا، جمهوری چک و کانادا اتفاق افتاده است.در بسیاری از کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، نابرابری های درآمدی دیده می شود که این مسأله به یک معضل اساسی در این کشورها تبدیل شده است.
جمعیت سالمندان در کشورهای عضو OECD نسبت به کل جمعیت، در ۱۵ سال گذشته چندین بار افزایش یافته است. همچنین در بیش از نیمی از کشورهای عضو OECD، نسبت وابستگی سالمندان به دیگران در مناطق روستایی به نسبت مناطق شهری بیشتر شده است.
براساس این گزارش، علاوه بر کشورهای عضو OECD با بررسی شاخص هایی در بیش از ۴۰ کشور جهان ازجمله برزیل، چین، کلمبیا، هند، لتونی، لیتوانی، پرو، روسیه و آفریقای جنوبی مشخص شده است که بسیاری از این کشورها همواره تلاش می کنند تا بهره وری کارکنان و شرکت های خود را افزایش داده و اشخاصی که از چرخه کار خارج شده اند، را دوباره به کار و اشتغال مجدد سوق دهند.
نتایج مطالعات سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (OECD) همچنین نشان می دهد که در کشورهای ایتالیا، اسپانیا و ترکیه شکاف ۲۰ درصدی بین بالاترین و پایین ترین نرخ بیکاری منطقه ای ایجاد شده است که همین وضع در نرخ بیکاری کشورهای یونان و نروژ نیز مشاهده می شود. درکشورهای ایتالیا، ترکیه و بلژیک بزرگترین نابرابری منطقه ای در زمینه نرخ اشتغال وجود دارد. از سوی دیگر، کشورهای ترکیه، مکزیک و اسرائیل بالاترین نابرابری های درآمدی را به خود اختصاص می دهند.
نتایج دیگر این مطالعات نشان می دهد که بزرگترین شکاف های منطقه ای در زمینه درمانی نیز درکشورهای ایالات متحده آمریکا، استونی و مکزیک وجود دارد که این نرخ با اندازه گیری نرخ مرگ و میر و امید به زندگی حاصل شده است. امید به زندگی در بدو تولد در ۵۵ درصد از کشورهای عضو OECD بیش از ۸۰ سال است و زنان تقریباً شش سال بیش از مردان امید به زندگی دارند.
بررسی راندمان کاری در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی حاکی از آن است که راندمان کاری در کارکنان مناطق شهری بیش از مناطق روستایی است. این تفاوت راندمان کاری با اندازه گیری میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) به ازای هر کارگر محاسبه شده که در سال ۲۰۱۳ میلادی، حدود ۳۰ درصد بوده که این عدد در شمال آمریکا و اروپا نسبت به آسیا بیشتر است.

ترجمه: فریبا بهزاد