پتروشیمی ایلام هسته سرمایه گذاری عظیم در استان

دکتر جلال میرزایی، نماینده استان ایلام و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن بازدید از واحدهای مختلف شرکت پتروشیمی ایلام و واحد در دست ساخت الفین در نشستی که برای اطلاع از آخرین وضعیت این شرکت برگزار شده بود شرکت کرد.
در جریان این بازدید، مهندس فرهاد دانشی؛ مدیر عامل شرکت به ارائه‌ گزارشی از آخرین وضعیت این شرکت پرداخت.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی ایلام، مهندس دانشی گفت: شرکت پتروشیمی ایلام در شرایطی که ۴۰ تن در ساعت گاز اتیلن از خط لوله غرب دریافت کند ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن اتیلن در سال را دارا است .
مهندس فرهاد دانشی با اشاره به اینکه در۶ ماه گذشته وضعیت اخذ خوراک بهتر شده اما طی دوسال گذشته با ظرفیت کمتر از ۳۰ درصد تولید داشته ایم و خوراک لازم از خط لوله غرب دریافت نمی شد، افزود: علی‌الرغم قراردادهای متعددی که منعقد کرده‌ایم پس از افتتاح پتروشیمی لرستان و مهاباد و استفاده آنها از این خط لوله، خوراک مورد نظر به شرکت تزریق نمی‌شود .
وی با بیان اینکه هم اکنون با حدود ۲۳ تن به تولید به فعالیت خود ادامه می دهیم افزود: پس از بهره برداری از فاز دوم (الفین) خوراک مورد نیاز را از پالایشگاه گاز دریافت می‌کنیم که وابستگی به خط لوله اتیلن غرب از بین می‌رود و میتوانیم سالانه ۴۵۰ هزار تن اتیلن تولید کنیم، دستیابی به این ظرفیت ممکن و میسر نیست مگر با بهره برداری از فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام به مشکلاتی که در طول سال‌های گذشته دو واحدِ در دست اجرای sru و الفین مواجه بوده‌اند گفت: با جذب ۲۲۰ میلون یورو lc از دو سال پیش تاکنون این واحد به ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است . واحد در دست ساخت الفین مدتها بود با مشکل مواجه بود که در سال ۹۱ استارت خورد و پس از رفع مشکلات طراحی در دو سال گذشته پیشرفت این پروژه به ۷۵ درصد افزایش یافته است که امیدواریم با تسریع در روند این پروژه را بتوانیم هر چه زودتر به بهره برداری برسانیم .
وی به اشتغال ۲ هزار نفری در شرکت پتروشیمی ایلام اشاره کرد و با ذکر این نکته که ۱۰۰۰ نفر در پروژه و هزار نفر دیگر در بخش های مختلف و تولید و بهره برداری مشغول هستند گفت: واحد پروپیلن از دیگر واحد هایی است که جزو واحدهای توسعه ای است که در دست راه اندازی است و برای جذب نیروی لازم در آینده اقدام خواهیم کرد .
وی افزود: در یک سال و نیم گذشته در بازارهای جهانی محصولات باکیفیت خود را با برند ایلام عرضه کرده‌ایم و تاکنون حتی یک مورد هم شکایت از طرف مشتریان نداشته‌ایم .
وی در بخش دیگری از سخنان خود به جوان بودن بزرگترین مجتمع پتروشیمی غرب کشور اشاره کرد و گفت: استان ایلام پتانسیل عظیمی برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی را دارد و پتروشیمی ایلام می تواند هسته اصلی سرمایه گذاری باشد. ۷۵ درصد تجهیزات این شرکت توسط نیروهای متخصص داخلی تولید شده است که نشانه توان علمی کشور است.
در ادامه این نشست دکتر جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم ضمن تشکر ازتلاش های صورت گرفته در شرکت پتروشیمی ایلام گفت: برخلاف نظر برخی از نمایندگان معتقدم نگاه نمایندگان نباید نگاه صوری به مطالبات جامعه باشد .
دکتر میرزایی با بیان اینکه نگاه خوبی به سرمایه و سرمایه‌گذار وجود ندارد و نماینده علاوه بر جامعه بایستی پیگیر و نماینده صاحبان تولید و کارفرمایان نیزباشند اضافه کرد: قضاوت هایی که در حوزه اشتغال درکشور صورت می گیرد بایستی تجدید نظر شود ونمایندگان در خدمت تولید باشند .
نماینده استان در مجلس به عدم نیازسنجی و هم چنین نداشتن مزیت‌های نسبی در راه اندازی واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: رمز بقا و حضور ما در بازارهای جهانی و بین المللی و حضور در عرصه رقابت ایجاد مزیت نسبی در صنایع تولیدی است .
وی با بیان اینکه یکی از مزیتهای نسبی برای ارائه کالاهای باکیفیت در بازارجهانی حوزه پتروشیمی است گفت: در گذشته متاسفانه نگاه دقیقی در این عرصه در واحدهای تولیدی در کشور وجود نداشته و برخی از واحدهای کلان صنعتی در معرض ورشکستگی و تعدیل نیرو هستند و به عنوان عضو کمیسیون انرژی مجلس از پتروشیمی به عنوان یک صنعت سودآور که دارای مزیت نسبی است حمایت می‌کنم .
وی با بیان اینکه برخی مشکلات جزیی کارگران شرکت‌های پیمانکاری پتروشیمی ایلام نباید زحمات این مجموعه را تحت شعاع قرار دهد گفت: به همان اندازه که حامی کارفرمایان و صنعتگران هستیم حامی بخش کارگری نیز هستیم و بایستی آنها به حق قانونی خود برسند .
دکتر میرزایی به موضوع تامین خوراک پتروشیمی ایلام از خط لوله غرب اشاره کرد و گفت: باید شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور خوراک لازم را در اختیار شرکت قرار دهد و در کوتاه مدت این مشکل حل شود.