توسعه همه جانبه بدون بیمه های اجتماعی معنا ندارد

اگر توسعه به مثابه رشد در نظر گرفته شود، رشد سرمایه‌گذاری در کشورها بدون بیمه های اجتماعی مفهوم توسعه همه جانبه را نخواهد داشت.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سمینار فنی اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی (ایسا) در آسیا که به میزبانی ایران برگزار شد، گفت: در حال حاضر، رابطه پیچیده و در هم فرو رفته‌ای میان توسعه و تامین اجتماعی وجود دارد. اگر توسعه را به مثابه رشد در نظر بگیریم، رشد سرمایه‌گذاری در کشور بدون بیمه های اجتماعی مفهوم توسعه همه جانبه را نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه آن توسعه‌ای معنا دارد که ارتقا دهنده رفاه و تامین اجتماعی در جامعه باشد، تاکید کرد: پروژه‌های مهم اقتصادی و توسعه بدون زیرساخت‌های تامین اجتماعی شکست می‌خورد و هرگونه تصمیم‌گیری بدون داشتن نظریه رفاه و سازمان گسترده و توانمند تامین اجتماعی با شکست روبرو می‌شود. متاسفانه برای کشورهای در حال توسعه، طی سال‌های متوالی، سفره کارگران رنگین‌تر نشده و زندگی آن ها بهتر نشده است.
ربیعی تصریح کرد: از سوی دیگر، درآمدها صرفاً منجر به ایجاد طبقات جدید اقتصادی شده، به طوری که طبقات خاصی از درآمد بهره‌مند شده‌اند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه موانع زندگی فقرا مانع تصمیم‌گیری‌های سخت برای اصلاحات ساختار اقتصادی خواهد شد، گفت: در ایران هدفمندی یارانه‌ها بدون توجه به تامین اجتماعی و اصلاح ساختاری، منجر به دست کاری در زندگی عده‌ای شده و دولت ها را در اجرا ناتوان کرده است.
ربیعی در ادامه، اظهار داشت: ابتدا باید تامین اجتماعی قوی ایجاد کنیم تا بتواند برای افراد در سطح پایین احساس امنیت ایجاد کند. از سوی دیگر با پیچیدگی‌های خاصی در کشورهای در حال گذار روبرو هستیم که سیاست‌های رفاهی در آن ها تمرکز پیدا نمی‌کند، بنابراین نیازمند ایجاد سیاست‌های رفاه و تامین اجتماعی بر اساس عقلانیت و اثرگذاری درازمدت در این نوع کشورها هستیم.
ربیعی با اشاره به اینکه در ایران سیاست‌های رفاهی مانند پیشی گرفتن مُزد از تورم، افزایش مستمری بازنشستگان و … ایجاد شده است، گفت: در ایران سعی کردیم تا بر اساس مطالعات سیاست‌های رفاهی و تامین اجتماعی، برنامه‌های اثربخش و کارآمدی را دنبال کنیم و بر اساس سیاست‌ها، مبارزه با انواع فقر را در اولویت‌های خود قرار دادیم.
به گفته ربیعی، برنامه‌هایی در جهت رفع فقر آموزشی، کودکان بازمانده از تحصیل و افرادی که فرصت‌های برابر اجتماعی پیدا نمی‌کردند، در دستور کار قرار گرفته است. همچنین تحصیل رایگان تا مقطع دبیرستان برای افراد پیش‌بینی شده است.
وی با اشاره به اینکه ۱۷۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل شناسایی شده و شناسنامه‌دار شده‌اند، گفت: از سوی دیگر امکانات رفاهی و تحصیلی برای اتباع کشورهای مختلف نیز که تعداد آن ها زیاد است، در نظر گرفته شده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: مطالعات در ایران نشان می دهد که تله فقر در حوزه درمان بسیار عمیق و قابل توجه است و بر همین اساس برنامه‌ریزی‌هایی برای کاهش مشکلات درمانی افراد انجام شده و گسترش بیمه درمان، از جمله پروژه های مهم دولت در این زمینه است.
ربیعی ادامه داد: در همین راستا تامین اجتماعی موظف شد تا مراکز درمانی خود را در حاشیه شهرهای بزرگ گسترش دهد و با قرار دادن سازمان بیمه‌گر دیگری در کنار تامین اجتماعی، کارگران غیررسمی و حاشیه‌نشینِ بدون شغل که تعدادشان به ۱۱ میلیون نفر می‌رسد، با سرانه ۳۶ هزار تومان بیمه شدند.
ربیعی با تاکید بر اینکه بیمه درمان فقرا نیز در کنار بیمه اجتماعی و بازنشستگی دنبال شده است، گفت: در این زمینه، از بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر الگوبرداری شده و در آینده نزدیک بیمه فراگیر به تصویب مجلس خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه ایجاد مسکن حمایتی برای معلولان، زنان سرپرست خانوار و مددجویان نهادهای حمایتی از دیگر برنامه‌های دولت است، گفت: در سال جاری واگذاری ۵۰ هزار دستگاه مسکن، در برنامه قرار گرفته و قرار است تا خانواده‌های دارای دو معلول و بیشتر، از مسکن برخودار شوند.
وزیر رفاه با اشاره به اینکه یک وعده غذای گرم برای ۱۷۰ هزار کودک در مهدهای کودک مناطق مرزی درنظر گرفته شده است، گفت: به منظور تامین نیازهای اولیه و پروتئین مورد نیاز نیازمندان، سیاست‌های رفاهی برای ۱۱ میلیون نفر دنبال شده است. همچنین غربالگری ژنتیک برای افراد ناتوان در دستور کار دولت قرار دارد.
وی تاکید کرد: پیوست تامین اجتماعی به عنوان مهم‌ترین اصل در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای باید لحاظ شود. ایران آماده است تا به عنوان کشوری پیشرو در منطقه، به اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی (ایسا) کمک کند.