عملکرد صندوق های بازنشستگی موفق بوده است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه خوشبختانه امروز صندوق‌های بازنشستگی حیاط خلوت کسی نیستند، تصریح کرد: بنده تا جایی که توانسته‌ام از اختیارات قانونی خود به نفع صندوق‌ها صرف‌نظر کرده‌ام تا استقلال عمل داشته باشند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر علی ربیعی در نشست علنی روز سه شنبه ۹ شهریورماه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان درخصوص شاخص های مهم صندوق‌های وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی اظهار داشت: اولین شاخصه، حفظ استقلال صندوق‌هاست که باید درخصوص آن ها انجام شود. شاخص دوم نیز جریان سالم و مبارزه با فساد است که به اعتقاد من در این مدت، مدیریت لازم به کار گرفته شده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شاخص سوم را کارآمدی صندوق‌ها و استفاده از سرمایه‌های موجود عنوان و کارآمدی آن را مثبت ارزیابی کرد و افزود: امروز شاخص چهارم درخصوص صندوق‌های بازنشستگی مورد پرسش واقع شده که در این خصوص نیز باید مقایسه‌ای بین این صندوق با سایر صندوق‌ها صورت گیرد؛ حتی اگر صندوق‌‌های بازنشستگی را با صندوق‌های بخش خصوصی مقایسه کنیم، می‌بینیم که موفق عمل شده است. البته این قضاوت باید در شرایط اقتصادی فعلی کشور صورت گیرد که آیا شاکله کشور آمادگی رونق داشته یا خیر.
وی در ادامه مهم ترین آسیب صندوق بازنشستگی را عدم استقلال آن دانست و گفت: به جز زمانی که آقای مصری تصدی صندوق را برعهده داشتند، کار صندوق‌ها بسیار دشوار می‌گذشت چرا که استقلالی از خود نداشتند. از این‌رو باید بدانیم حفظ استقلال صندوق‌ها بسیار دشوار است. لذا از این‌رو شاخص استقلال صندوق‌ها را برتر می‌دانیم چرا که آنها امروز حیاط خلوت کسی نیستند و بنده نیز تا جایی که توانسته‌ام از اختیارات قانونی خود به نفع استقلال صندوق‌ها صرف‌نظر کرده‌ام.
ربیعی در ادامه با اشاره به ابلاغ منشور اخلاقی صندوق‌ها اظهار داشت: زمانی که حقوق نامتعارف برخی مدیران مطرح است، در بخش شرکت‌ ها و هیات‌های مدیره صندوق‌ها هیچ گزارشی مبنی بر این تخلف نبوده؛ بجز بانک رفاه که از نظام بانکی تبعیت می‌کند. لذا صندوق فولاد و عشایر و روستاییان نیز در این مسأله نبوده‌اند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ما کارگران را همان کارفرمایان می‌دانیم و با این نگاه به صاحبان سهام خود می‌نگریم، لذا باید نمره موفقی در این شاخص داشته باشیم. چرا که بنا و اساس صندوق‌ها سلامت آن ها بوده و تا جایی که ممکن بود، نسبت به انتصاب مدیران لایق اقدام کردیم.
وی تصریح کرد: در وزارتخانه‌ای به وسعت وزارت رفاه ممکن است مدیری هم به درستی انتصاب نشود، اما به محض اطلاع آن را پیگیری و جایگزین کرده‌ایم لذا نظام انتصابات در این وزارتخانه براساس شایسته‌سالاری بوده است.
ربیعی درخصوص فعالیت‌های بنگاه‌داری وزارتخانه تحت امرش گفت: سیاست‌های انقباضی و انبساطی در این‌خصوص نوشته شده است و ما به دنبال تامین بهترین شرایط برای کارگران هستیم، اما فشارهای منطقه‌ای داریم به طوری که با وجود عدم بستر اقتصادی مناسب که برای خصوصی‌سازی لازم است، اصرار به این کار وجود دارد که تامین شرایط آن سخت است.
وی افزود: صندوق بازنشستگی باید چرخش داشته باشد و ما نمی‌توانیم طرح تکمیلی بجنورد را انجام ندهیم، چرا که نیاز به سودآوری آن داریم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه مالک را کارگر دانست و گفت: کسی که در این مجموعه کار می‌کند باید ایثار داشته باشد.