ضرورت تبدیل دارایی های فیزیکی صندوق های بازنشستگی به دارایی های مالی

صندوق ها باید دارایی های فیزیکی خود را به دارایی های مالی تبدیل کنند که این کار به تقویت بازار بورس و بهینه شدن دارایی صندوق ها کمک خواهد کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، هوشنگ جنگی، معاون اقتصادی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، در نشست «اقتصاد کلان و تاثیر آن بر صندوق های بازنشستگی» با ارائه این پیشنهاد برای خروج صندوق های بازنشستگی از بحران فعلی، اظهار داشت: با توجه به شباهتی که در جامعه ذی نفعان صندوق ها وجود دارد، اگر بین صندوق ها همکاری و هم گرایی بیشتری ایجاد شود، می توانند از فضای اقتصادی موجود بهتر استفاده کرده و قطب های اقتصادی اثرگذاری ایجاد کنند.
جنگی همچنین تصریح کرد: با توجه به اثرگذاری صندوق های بازنشستگی در اقتصاد کلان، سودی که از فعالیت های اقتصادی این صندوق ها حاصل می شود برابر با نرخ رشد اقتصادی است.
وی با تاکید بر اینکه صندوق های بازنشستگی شرایط فعلی را ایجاد نکرده اند، گفت: در عین حال، صندوق های بازنشستگی ناچارند هزینه های تحمیل شده ناشی از شرایط فعلی را تحمل کنند.
جنگی با بیان اینکه در شرایط توسعه کشور به دلیل ابعاد و اندازه ای که صندوق ها دارند، علاوه بر اثرگذاری در اقتصاد، از آن تاثیر می پذیرند، گفت: پیش از مسوولیت اجتماعی، صندوق های بازنشستگی وظیفه تامین مالی اعضای خود را برعهده دارند، بنابراین اگر قرار باشد در جهت توسعه کشور از صندوق های بازنشستگی کمک گرفته شود، نباید به اهداف صندوق ها لطمه وارد شود.
وی با تاکید بر اینکه صندوق ها باید زنجیره کامل کسب و کار را در دست گیرند، اظهار داشت: اندازه صندوق ها از نظر منابع، فن آوری و نیروی انسانی به گونه ای است که می توانند این زنجیره کسب و کار را در دست گرفته و آن را گسترش دهند.
معاون اقتصادی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، همچنین پیشنهاد داد: صندوق ها باید دارایی های فیزیکی خود را به دارایی های مالی تبدیل کنند. این کار به تقویت بازار بورس و بهینه شدن دارایی صندوق ها نیز کمک خواهد کرد.
جنگی حمایت صندوق های بازنشستگی از بازار سرمایه به عنوان موتور محرکه توسعه در کشور را ضروری دانست و افزود: اکنون ۶۵ درصد از سهام پتروشیمی ها، ۳۰ درصد از سهام پالایشگاه ها، ۵۵ درصد از سهام سیمان و فولاد در اختیار صندوق های بازنشستگی است و این صندوق ها عملاً ۵۰ تا ۶۰ درصد از ارزش بازار را در اختیار دارند. بنابراین باید بازار را به گونه ای هدایت کنند که موتور محرکه ای برای اقتصاد کشور باشد.

خبرنگار: سید بهنام اخوت پور
عکاس: راحله شیخ