تأثیر حداقل حقوق بازنشستگی بر نرخ فقر در کشورهای آمریکای لاتین

بررسی ها درکشورهای آمریکای لاتین نشان می دهد که میزان حداقل حقوق بازنشستگی بر نرخ فقر در این کشورها اثرگذار است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از بانک جهانی، در بررسی های صورت گرفته درکشورهای آمریکای لاتین مشخص شد که میزان حداقل حقوق بازنشستگی بر میزان فقر اثرگذار است. بر همین اساس، با اندازه گیری نرخ فقر در دوران سالمندی، میزان حداقل حقوق بازنشستگی در این کشورها تعیین می شود. سپس با استفاده از داده های بدست آمده، هزینه های مالی و اثرات نرخ های فقر برحداقل حقوق بازنشستگی بررسی و تعیین می شود.
امروزه برای کاهش فقر در سنین سالمندی، داشتن رویکرد متفاوت نسبت به سایرگروه های سنی، بسیار ضروری است. از سوی دیگر مشخص شده است که میزان حقوق بازنشستگی علاوه بر اثرگذاری در میزان نرخ فقر از جمله عوامل ثاثیرگذار در داشتن زندگی مناسب در دوران بازنشستگی نیز محسوب می شود.
درکشورهای آمریکای لاتین نظیر برزیل، آرژانتین، مکزیک، کلمبیا، شیلی، ونزوئلا، پرو، کوبا، اکوادور، اروگوئه، بولیوی و کاستاریکا افزایش میزان حقوق بازنشستگی جهانی منجر به کاهش فقر می شود اما در کشورهایی چون آرژانتین، برزیل، شیلی و اروگوئه این چنین نیست و میزان نرخ فقر در آن ها بسیار کم است.
نظام های بازنشستگی کشورهای آمریکای لاتین باوجود آن که هزینه مالی بالایی دارند، اما به دلیل داشتن انگیزه زیاد، اثرات طولانی مدت و همچنین جایگاهی که برای بازنشستگان در نظر دارند، باید به عنوان الگو برای سایر کشورها درنظر گرفته شوند.
همچنین نظام های بازنشستگی در این کشورها تابعی از سن دریافت مزایا، طول عمر افراد، میزان مزایای سخاوتمندانه و همچنین ظرفیت مالی کشورها است.

ترجمه: فریبا بهزاد