بنیاد فرزانگان، خانه های امید و باشگاه های سالمندی ایجاد می شود

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مهم ترین مصوبات نخستین نشست کمیته سالمندان شورای عالی رفاه سالمندان کشور، گفت: بنیاد فرزانگان، خانه های امید و باشگاه های سالمندی در کشور ایجاد می شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علی ربیعی اظهار داشت: درحال حاضر، حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر یعنی نزدیک به ۹.۱ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۱۲ درصد و در سال ۱۴۳۰ به ۲۵ درصد می رسد.
ربیعی با تاکید بر اینکه باید جامعه، خانواده، مبلمان شهری و همه دستگاه ها برای روبه رو شدن با افزایش جمعیت سالمندان آمادگی داشته باشند، گفت: باید ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، درمانی و از همه مهم تر آمادگی های روانی، برای زندگی سالمندان بررسی و مورد توجه قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: در آینده، امید به زندگی و سطح سواد در بین سالمندان افزایش یافته و این جمعیت از نظر اجتماعی نیز تفاوت هایی با سالمندان امروزی خواهند داشت. اکنون، سالمندی دسته بندی جدیدی پیدا کرده و شامل سالمندان جوان، میانه و پیر می شود که مداخله برای هریک از این دسته ها نیازمند سازوکار خاصی است.
ربیعی با بیان اینکه در حال حاضر، به ازای هر ۱۰۰ نفر مرد سالمند، ۱۰۷ زن سالمند در کشور وجود دارد، گفت: در استان های کم برخوردار، این تعداد در حال افزایش است. همچنین، زنان سالمند تنها، سه برابر مردان سالمند تنها هستند. زنانه شدن سالمندی در کشور و همراه شدن سالمندی با تجرد، موضوع سالمندی را در آینده با ابعاد پیچیده تری مواجه خواهد کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: مطالعات خوبی درباره شاخص هایی چون امید به زندگی و متوسط عمر، بازنشستگی، رفاه سالمندی، پوشش های حمایتی و شاخص های توانمندی که مشارکت سالمندان و برخورداری آنان از آموزش و تحصیل است، مشارکت محیط توانمند ساز و فعالیت های اجتماعی، امنیت فیزیکی و مشارکت در محیطی که سالمندان در آن زندگی می کنند، انجام شده است.
ربیعی با اشاره به اینکه کشورمان در برخی شاخص ها از جمله محیط توانمند ساز و مسائل سلامت، در دنیا وضعیت مناسبی دارد، گفت: تلاش دولت ساخت خانه های امید در مراکز استان ها و شهرهای بزرگ و تحویل آن به سمن های بازنشستگی و سالمندی است تا این مراکز به محلی برای گفت و گوی اجتماعی برای سالمندان تبدیل شوند.
وی همچنین با بیان اینکه در نشست کمیته سالمندان آموزش سالمندی در سه بخش تعریف شده، اظهار داشت: آموزش در قالب تعریف پودمان های آموزشی برای افرادی که پنج سال مانده تا بازنشسته شوند، آموزش های آمادگی برای ورود به دوران سالمندی یا آموزش های پیشگیرانه برای سالمندان با همکاری مطبوعات و صدا و سیما و راه اندازی خط تلفن ویژه برای ارائه مشاوره و آموزش های مختلف به بازنشستگان توسط سازمان بهزیستی کشور در این زمینه تعیین شده است.
ربیعی با بیان اینکه بنیاد فرزانگان نوعی سازمان مردم نهاد برای سالمندان محسوب می شود، گفت: در حال حاضر کانون های بازنشستگی در کشور فعال هستند، اما علاوه بر این کانون ها، «بنیاد فرزانگان» نیز که نوعی سازمان مردم نهاد برای سالمندان است، در همه استان ها پیش بینی شده تا در استانداری ها در برخی از تصمیمات مربوط به خود مشارکت کنند.
وی تعداد مراکز ایجاد شده در استان های کشور را ۱۳ بنیاد اعلام کرد و افزود: قرار است تا در زمینه مقابله با آسیب های اجتماعی نیز از ظرفیت سالمندان و بازنشستگان کشور استفاده شود و سالمندان در کانون ها و خانه های امید، منشأ گفت و گوهای بزرگ در کشور شوند.
وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ۱۸ هزار سالمندِ نیازمندِ مطلقِ در مراکز شبانه روزی بهزیستی نگهداری می شوند، گفت: سازمان بهزیستی در تلاش است تا مراکز روزانه ای مانند باشگاه های سالمندی در کشور راه اندازی شود تا این سالمندان نیز تحت حمایت قرار گیرند. چند ماهی است که این موضوع به شکل پایلوت آغاز شده و حدود پنج هزار نفر از این باشگاه ها استفاده می کنند.
ربیعی یادآور شد: گام نخست برای غربالگری آلزایمر در صندوق بازنشستگی کشوری برداشته شده و سند غربالگری آلزایمر نیز در سازمان بهزیستی کشور آماده شده است.