پیام دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی سالمندان

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت فرارسیدن اول اکتبر و روز جهانی سالمندان تاکید کرد: پیش بینی می شود، جمعیت جهانی سالمندان از ۹۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تا سال ۲۰۳۰ و دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون نفر تا ۲۰۵۰ میلادی برسد؛ زمانی که شمار سالمندان و کودکان زیر ۱۵ سال تقریباً برابر خواهد شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از مرکز آمار و اطلاعات سازمان ملل، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت فرا رسیدن اول اکتبر، روز جهانی سالمندان با اعلام این مطلب، تصریح کرد: روز جهانی سالمندان فرصتی برای ایستادگی در مقابل مشکل ویران‌گر پیرآزاری است. در حالی‌که بیشتر، استنباط می‌شود که سالمندان از احترامی ویژه برخوردار هستند، اما واقعیت این است که اجتماعات بسیاری با دریغ از دسترسی سالمندان به مشاغل، وام و خدمات ابتدایی، آنان را محدود می‌کنند.
وی همچنین تاکید کرد: رانده شدن سالمندان به حاشیه و کوچک شمردن آنان خسارت های زیادی به بار می‌آورد. این امر در حالی‌که سالمندان از نظر تأمین مراقبت، حمایت مالی و گونه‌های دیگری از حمایت در خانواده و اجتماع محدود می‌شوند، بهره‌وری و تجربه آنان را برای اشتغال، کار داوطلبانه یا مشارکت های مدنی نیز تضعیف می‌کند.
بان کی مون پیرآزاری را با سایر اَشکال تبعیض مبتنی بر جنسیت، نژاد، معلولیت، و سایر زمینه‌ها قابل تلاقی و متربط دانسته و تاکید دارد: البته آثار پیرآزاری وخیم‌‌تر و شدیدتر است. پایان بخشیدن به پیرآزاری و محفوظ داشتن حقوق بشر سالمندان، ضرورتی اخلاقی و عملی است، چراکه مخاطرات در جهان زیاد و رو به افزایش است.
وی در ادامه پیام خود به مناسبت روز جهانی سالمندان، تصریح کرده است: اینجانب همه اَشکال پیرآزاری را محکوم کرده و همچنان که برای بهبود اجتماعات برای همه افراد و در تمامی سنین اهتمام می‌ورزم، اخذ تدابیری برای پرداختن به این نقض حقوق بشر را درخواست دارم. این امر مستلزم تغییر شیوه‌ای است که سالمندان تصویر و درک می‌شوند. تصویر جامعه از سالمندان باید از سطح دیده شدن به عنوان باری سنگین بر دوش خانواده بشری، به تصویری از قدردانی برای مشارکت‌های مثبتی که در خانواده بشری دارند، تبدیل شده و ارتقا پیدا کند.
وی در ادامه بیان کرده است: اینجانب همچنین به منظور جلوگیری از پیرآزاری ناشی از سیاست‌ها، قوانین، و برخوردهای تبعیض‌آمیز، تضمین‌های قانونی شدید‌تری ار برای برابری سالمندان درخواست دارم. اینجانب سیاست‌گذاران را به منظور توجه بیشتر به نگرانی‌های سالمندان، به گردآوری داده‌ها و آمارهای بهتر در زمینه سلامت، موقعیت اقتصادی و رفاه عمومی آنان ترغیب می‌کنم. امید دارم همه ما درباره نگرش‌های متعصبانه خود، تأمل کرده و در نظر بگیریم که چگونه به عنوان یک فرد می‌توانیم با پیرآزاری مقابله کنیم.
در ادامه پیام بان کی مون آمده است: دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار، مسیر مشخصی است که برای دگرگونی در اختیار داریم. این برنامه ژرف‌بینانه بوده و آرمان‌های توسعه پایدار آن بر فراگیری و برابری تاکید دارد و نوید می دهد که هیچ کس عقب نگه داشته نشود. بنابراین، سالمندان نیز عامل و ذی‌نفعان تغییر هستند. با پیشرفت در زمینه‌ آرمان‌های توسعه پایدار، می‌توانیم مهارت‌ها، انرژی، و تجربه چشم‌گیر تمامی سالمندانی را که به این دستورکار تحقق می‌بخشند، بسیج کنیم.
وی تاکید کرده است: اجازه دهید روز جهانی سالمندان را همچنان که به تعهد خود برای ساختن زندگی سرشار از کرامت و حقوق بشر برای همه ارج می‌نهیم، با بی‌اعتنایی شدید به تمامی اَشکال پیرآزاری و تلاش به منظور قادر ساختن سالمندان به درک توان بالقوه خود گرامی داریم.