آمار و بهبود شاخص های توسعه کشورها

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه سیستم های صندوق بازنشستگی کشوری نقش آمار را در شاخص های توسعه کشورها مهم و اثرگذار دانست.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، بهروز انتظاری ضمن تبریک اول آبان ماه روز «آمار و برنامه ریزی» اظهار داشت: امروزه از آمار به عنوان علمی یاد می شود که در شاخص های توسعه نقشی بسزا دارد.
انتظاری، با بیان اینکه نقش آمار در عصر اطلاعات بسیار بدیهی و مشخص است، گفت: این مهم به قدری بدیهی است که نظام آماری کشورها، حجم و کیفیت بانک های اطلاعاتی آن‌ها، علاوه بر اینکه یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه یافتگی کشورها به شمار می رود، سیاست گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها، نیز بدون در اختیار داشتن آمار کافی، صحیح، دقیق و بهنگام ممکن نیست.
وی مطالعه آمار را لذتی توصیف ناپذیر دانست و افزود: این علم به دنیای ناشناخته‌ها و چگونگی دستیابی به آن، راهی جدید را مقابل انسان‌ها می گشاید. انسان‌ها با پرداختن به آمار، لذت یک تفکر جدید را به شیوه ای متفاوت کشف می کنند.
انتظاری همچنین تأکید کرد: ضرورت اطلاع از آمار، به اندازه سطح سواد یک جامعه، پویا است و این علم، پیش نیازی برای سیاست گذاری‌ها و برنامه ریزی‌هایی است که به تصمیم گیری‌ها در سطح کلان یک کشور می انجامد.
وی یادآور شد: امروزه اداره سازمان‌ها نیازمند برنامه ریزی دقیق و استفاده از اطلاعات قابل اطمینان است و بدون برخورداری از این موارد سیاست‌گذاری و اداره سازمان به درستی صورت نمی‌گیرد.
انتظاری با بیان اینکه برای اداره سازمان ها، داشتن اطلاعات و آمار دقیق شرط اولیه محسوب می شود،گفت: برای تحقق این موضوع، نظام آماری وظیفه دارد، اطلاعات لازم و به روز را در اختیار برنامه‌ریزان و تصمیم گیران قرار دهد. اطلاع از شرایط موجود، قدرت اجرای برنامه‌ریزان را برای آینده افزایش داده و امکان رسیدن به اهداف مورد نظر را فراهم می سازد.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه سیستم های صندوق بازنشستگی کشوری، با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم زمینه شکوفایی و توسعه فراهم شود، چاره‌ای جز داشتن آمار دقیق و قابل اطمینان وجود ندارد، گفت: آمار مانند آینه، تصویری واقعی از جنبه های گوناگون جامعه ترسیم می کند. هر قدر آینه شفاف تر باشد، مسائل را بهتر بازتاب می دهد.
وی با بیان اینکه در صندوق بازنشستگی کشوری به ویژه در سال های اخیر، توجه به آمار بسیار قابل توجه بوده است، اظهار داشت: در صندوق بازنشستگی کشوری همواره تلاش شده تا تصمیم گیری‌ها و برنامه ریزی ها با استناد به اطلاعات آماری، مستند و دقیق به خصوص آمارهایی مطابق با استانداردها انجام شود.

خبرنگار:سید بهنام اخوت پور
طراح گرافیک: راحله شیخ