Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
اسلام وغرب2501م

اسلام و غرب در عصر جهانی شدن

تالیف: یداله چوپانی

قطع کتاب: رقعی

تعداد صفحات:۱۳۴ صفحه

شابک: ۸-۳-۹۳۳۰۰-۹۶۴

ناشر: زانیار کرمانشاه

زبان کتاب: فارسی

درباره کتاب

معرفی کتاب

تردیدی نیست در اول تاریخ ، انواع قدرت های حاکمه در زندگی انسان ما نقش داشته اند ، بعضی از این قدرتها ، شکل و هیات قبیلگی و خانوادگی داشت و در بعضی موارد ، حکومت از قدرت ملی برمی خاست و در بعضی دیگر ، قدرت ، اندیشه ی مذهبی و یا سیاسی حاکمیت را عهده دار شد، اما در عصر جدید قدرت اقتصادی جای همه قدرت ها را گرفته است و حرف آخر را در جهان امروز ، قدرتهای اقتصادی می زنند.اما آن چه را که صواب است و ثمرش ثواب، هیچ طریقی نیست جز آن که بشریت در عین رقابت به رفاقت و در عین تفاوت و تغایر مذاهب و نژاد و آب و خاک به هم گرایی و نوعیت بیندیشند و ظهور این در جهان پر از دغدغه های حاصل از صنعت تکنولوژی ( اینترنت ماهواره ، فیبر نوری و …) تصوری سخت و تقریبا ناممکن است، جز این که منتظر آخرین سفیر عشق حضرت بقیه ا… الاعظم (عج) روحی و ارواحناله الفدا است که بیاید و ظلم و ستم را یکسره به عدل و آسایش مبدل کند و اصل جهانی شدن و جهان سازی را در پرتو عدلش به منصه ی ظهور و عمل برساند و از آن چه قدرت های فعلی از جهانی شدن و کوچک کردن دنیا به اندازه ی یک دهکده کوچک دم زده و موضع گرفته اند و مدعی سعادت بشریت در اقصی نقاط جهان شده اند ، اصلاح و پاکسازی کند و جهانی سازی را نه فقط در باب اقتصاد و تکنولوژی بلکه مسیری را برای خودسازی ، کمال و رشد و بالندگی در حوزه های معنویت مهیا و هدایت نماید . نکته ی مهم این است که برای ظهور ، مقدماتی چون تعقیب اصلاحات ، نفی انحرافات و تلاش همه جانبه امری محتوم و ضروری است نه انتظاری توأم با رخوت و سکون . بنابراین در این نوشته ، حسب گستردگی بحث ، تنها سعی گردیده ، به قدر میسور به سه محور اصلی پرداخته شود:

(۱) گذری اجمالی بر تاریخ علم .

(۲) عصر جهانی شدن به تعبیر اروپائیان خصوصا” آمریکا .

(۳)اسلام و جهانی شدن آن در عصر بزرگ انقلابی و اصلاح گر( مهدی موعود (عج)) .

مطالعه این کتاب به چه کسانی توصیه میشود؟

هدف از گزینش این موضوع آشنایی هر چه بیشتر دانش پژوهان و علاقمندان به مطالعه ی عصر جهانی شدن انواع فناوری ها و اطلاعات و تأثیر شگرف و غیر قابل انکار آن بر دایره ی زندگی انسان ها (اعم از اثرات مفید و غیر مفید آن) از یک سو، و از سوی دیگر ظهور مصلح واقعی جهان – امام زمان (عج) – بـ عنوان یگانه جهان ساز بی مانند و چشم انداز حکومت فراگیر و عادلانه ی وی که همه چیز و همه کس در سایه ی او قوام و امان می گیرند بوده است.

بخشی از کتاب:

واژه ی ( GLOBALIZATION)را گاهی به جهانی شدن و زمانی به جهانی سازی ترجمه میکنند با نگرشی سطحی ممکن است این در اصطلاح مترادف به نظر ،آیند، اما این دو ترجمه به لحاظ بار معنایی و واقعیت کاربردی و ابزاری که منعکس می کنند با هم تفاوت دارد . در برگردان اول یعنی ، جهانی شدن القای نوعی اراده و اختیار مورد نظر است و می خواهد این پیام را به خواننده منتقل کند که جهانی شدن ، واقعیتی است ملموس و ضرورتی است گریز ناپذیر که هر جامعه اگر خواهان رفاه شهروندانش باشد چاره ای ندارد جز این که خود را با این جریان نیرومند، ضروری و مفید به حال کشورها و به حال جامعه ی بشری سازگار کند و با طیب خاطر واراده ی آزاد به مقتضیات آن گردن نهد.

در برگردان دوم ؛ یعنی ، جهانی سازی ، سعی بر این است که به واقعیت دیگری اشاره شود و آن این که جهانی سازی طرحی است که توسط کشورهای ثروتمند و قدرتمند دنیا و در رأس آنها آمریکا، تدوین شده و منظور از آن ادامه ی سلطه اقتصادی، سیاسی و نظامی بر دیگر کشورهای عالم است . آمریکا از مدتها قبل از فروپاشی شوروی، سودای رهبری دنیا و دست یابی بیشتر به منابع کشورهای دیگر به ویژه کشورهای جهان سوم را درسر داشته است در مورد این که روند جهانی شدن از چه تاریخی آغاز شده ، اختلافنظر بسیاری وجود دارد. آقای دکتر محمد حسین رفیعی شروع آن را ۳۰۰۰ سال قبل و دورانی نسبت میدهد که فراعنه مصر و اسکندر مقدونی ادعای جهانی کردن حکومت خود را داشتند اما ما شروع جهانی شدن – لااقل به این معنای مُدرن را به سال ۱۹۷۰ نسبت می دهیم که آقای دکتر کلاوس شواب عده ای از مدیران اجرایی رده بالای اروپایی را در دهکده ای در سوئیس به یک ضیافت غیر رسمی دعوت کرد. در این جلسه دکتر شواب برای مدیران طراز اول اروپا از گسترش صنعت و تجارت در سطح جهان صحبت کرد و افقهای جدیدی در بازار یابی را به آنان نشان داد .

جهانی شدن از دیدگاه مغرب زمین

در چرخه ی جهانی سازی یا جهانی شدن میبایست همه کس و همه چیز در حوزه ی قدرت و بنگاههای بزرگ تجاری و اقتصادی دنیا تعریف و تبیین شود ، به قول موسولینی : « دنیا ، دنیای آهن است؛ یعنی ، هر کس آهن ( قدرت ) دارد نان دارد و شرح مجمل این عبارت این می شود که هر کس آهن ( قدرت ) ندارد نان ندارد. انسان یا باید بکوشد تا به آهن برسد یا باید چون برده ای بی خاصیت در چنگال برده دار و صاحب قدرت قرار گیرد و بدتر از آن ، سخن نیچه و هیتلر آلمانی است که معتقدند ضعیف را باید از روی کره ی خاکی محو نمود . فرد ضعیف و ناتوان به دلیل وجود قانون تنازع بقا باید در ید قدرت دیگران هضم گردد.

الف )جهانی سازی اسلامی و فرهنگ سازی جهانی :

اسلام در گامهای نخست جهانی سازی، به فرهنگ سازی اقوام توجه میکند و وحدت اندیشه و نظر را در این زمینه میان همه ی  انسانها پدید می آورد عوامل تفرقه افکن، چون قومیت گرایی ، نژاد پرستی ، امتیاز  خواهی و تبعیض طلبی را نفی میکند و این اندیشه ی زیربنایی را حاکمیت می دهد که همه ی انسان ها برادر و برابرند « إِنما المُؤْمِنونَ اخوه …» و کسی را بر کسی برتری و امتیازی نیست مگر در تقوی «… ان اکرمکم عندا… اتقیکم» البته خداوند با هیچ کسی نسبت قومی و خویشی ندارد و از طرفی نیز اسلام همان طور که گفته شد طول و عرض و مرز جغرافیایی را نمیشناسد  « انا خلقناکم من ذکر و أنثى وجعلناکم شعوباو قائلا لتعارفوا ان اکرمکم عند الله اتقیکم » واژه ی تقوی مبنای تعهد و رشد انسان است ، البته تقوای بدون آگاهی و دانایی منزلت خاصی ندارد و برای حفظ تقوی و طی کمال مطلوب ، اندیشه و آگاهی “کاملا ضروری و مؤثر است….

فهرست کتاب:

درباره یداله چوپانی

متولد ۲ آبان ۱۳۴۰

بازنشسته وزارت علوم(دانشگاه پیام نور )

عضوهیات علمی الهیات و معارف اسلامی دانشگاه پیام نور

چاپ قریب به ۴۵ مقاله علمی در مجلات معتبر داخل و خارج کشور

یداله چوپانی

y_chopani0124@yahoo.com

پژوهشی در بارهی اَمثال القرآن
دین و شادمانی
اسلام و غرب در عصر جهانی شدن
سیمای عرفان در قرآن و سنّت
اهل بیت؛ تفسیر و آسیب شناسی تفسیر قرآن
اخلاق اسلامی و سیاسی در نهج البلاغه

صفحه اصلی
راهنمای ارسال

دوست عزیز!
کتاب_باز فروشگاه نیست و هدف آن معرفی بازنشستگان اهل قلم و کتابهای ایشان است.صندوق بازنشستگی کشوری در زمینه خرید و فروش کتاب هیچگونه مسئولیتی ندارد.