حل مسائل اجتماعی نیازمند نظریه پردازی در علوم انسانی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حل مسائل اجتماعی نیازمند نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علی ربیعی در «دومین جشنواره اهدای نشان دهخدا» در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، اظهار داشت: اگر به دنبال حل مسائل اجتماعی هستیم این مهم تنها با نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی قابل حل است.
ربیعی، تصریح کرد: متاسفانه امروز، افراد اندکی وقت خود را صرف نوشتن به ویژه در زمینه علوم انسانی می کنند؛ در حالی که کشورمان به نظریه پردازی در این حیطه عملی، به شدت نیازمند است.
وی ادامه داد: جامعه ایرانی فاقد اندیشه و نظریه است و به همین سبب نیز در بروز آسیب های اجتماعی با مشکلات متعددی روبرو است.
ربیعی، با بیان اینکه علل بروز پدیده هایی مانند اعتیاد یا طلاق تغییر کرده است، گفت: نباید ریشه این آسیب ها را تنها در فقر جست و جو کرد. گاهی اقناع نشدن جامعه ی سرگردان، می تواند به ایجاد آسیب های اجتماعی منجر شود. انسان های سرگشته که پاسخی برای نوع زندگی خود نمی گیرند و همواره تنهایی را تجربه می کنند، به راحتی در معرض اعتیاد قرار می گیرند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تاکید کرد: جامعه ای که می خواهد رشد کند باید بستر بزرگی را برای افراد جامعه فراهم کند؛ در غیر این صورت جامعه زمینه های افول خود را مهیا می کند. اگر به دنبال تغییر بزرگ در کشور هستیم، تنها با مطالعه و کتاب می توان چنین تغییری را ایجاد کرد.
ربیعی ادامه داد: می توان با اِعمال مدیریت صحیح، رشد پنج تا شش درصدی در اقتصاد کشور ایجاد کرد، اما نمی توان چنین مدیریتی را در زمینه علوم اجتماعی به کار گرفت. از سوی دیگر، پژوهش های علوم اجتماعی باید کاربردی باشند و نباید به خاطر کمیت از کیفیت پژوهش غفلت شود.
وی ادامه داد: متاسفانه ساختارهای اقتصادی، تامین کننده نیازهای حوزه اندیشه نیست و وظیفه ما مسوولان، تامین حداقل ها برای تولیدکنندگان در این بخش است.
ربیعی با تاکید بر ضرورت تامین امنیت نوشتن و معاش نظریه پردازان در حوزه اندیشه، ابراز امیدواری کرد: تغییراتی که در وزارت ارشاد اسلامی ایجاد شده، بتواند گام های موثرتری برای شخصیت ها و نظریه پردازان برجسته در زمینه اندیشه بردارد و این موضوعی است که رئیس جمهور نیز بر آن تاکید دارد.
وی گفت: متاسفانه فعالیت های پژوهشی در کشور کاهش یافته، در حالی که پژوهش در حوزه های مختلف مانند صنعت، می تواند به رشد آن منجر شود.
ربیعی برگزاری جشنواره هایی نظیر دومین جشنواره اهدای نشان دهخدا را نوعی تشویق اجتماعی برای فعالان عرصه اندیشه عنوان کرد و گفت: این جشنواره تشویق معنوی برای کسانی است که جان خود را برای ارتقای علم و دانش نثار می کنند.
در پایان این مراسم از محمدعلی موحد و نجف دریابندری، دو تن از مفاخر بزرگ ادبی ایران و همچنین شماری از نویسندگان کتاب های منتشر شده در سال ۱۳۹۴، قدردانی و به آنان نشان دهخدا اهدا شد.