استقبال بازنشستگان استان مرکزی از سفرهای سیاحتی و زیارتی

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان مرکزی گفت: این استان بیش از ۲۵ هزار بازنشسته و وظیفه‌بگیر را تحت پوشش خود دارد که از ابتدای امسال تاکنون ۷۰ درصد بازنشستگان از تورهای سیاحتی و زیارتی استفاده کردند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، علیرضا جلالی اظهار داشت: در استان مرکزی، ماهانه در حدود ۳۵ میلیارد تومان بابت حقوق بازنشستگان و موظفین تحت پوشش، پرداخت می‌شود.
وی افزود: دریافت کسور مستخدمین مشمول صندوق بازنشستگی، جمع‌آوری اطلاعات ماهانه مستخدمین دستگاه‌ها، انجام نقل و انتقال کسور بازنشستگی، دریافت حق بیمه منتقله از سایر صندوق‌ها و محاسبات آن، پاسخگویی به ارباب‌رجوع و مکاتبات دستگاه‌های اجرایی بر اساس ضوابط قانونی از جمله مأموریت‌های این صندوق است.
جلالی ادامه داد: در سال گذشته ۶۲۳ فقره حکم برقراری حقوق بازنشستگی و ۸۰۰ فقره حکم اصلاحیه صادر و از ابتدای سال تاکنون نیز ۶۲ فقره حکم برقراری اولیه صادر شده است.
وی با بیان اینکه منابع درآمدی صندوق استان مرکزی از محل کسور دریافتی، یک پنجم پرداختی ماهانه به بازنشستگان است، گفت: ۱۷ هزار و ۴۰۹ شاغل، مشترک صندوق بازنشستگی استان هستند و ماهانه هفت میلیارد تومان، جمع دریافتی بابت کسور بازنشستگی مستخدمین مشترک است.
جلالی اظهار داشت: میانگین سن کل بازنشستگان در استان ۶۱.۷۸ سال و در هنگام بازنشستگی ۵۱.۲ سال است و نسبت جنسیت مستمری‌بگیران استان ۲۶ درصد خانم‌ها و ۷۴ درصد آقایان است.
وی بیان داشت: ضریب پوشش حمایتی یا نسبت تعداد شاغل به بازنشسته در استان مرکزی ۰.۶۹ و نسبت حقوق بازنشسته به شاغل در زمان برقراری حقوق ۸۸ درصد است.
جلالی گفت: حق بیمه دریافتی از سایر صندوق‌ها از ابتدای سال گذشته تاکنون ۳۳۷ فقره با مبلغ هفت میلیارد و ۷۷۵ میلیون و ۱۷۲ هزار ریال بوده و تعداد پرونده رسیدگی شده اعم از استرداد و انتقال کسور بازنشستگی، اضافه واریزی مازاد بر سی سال در پنج ماهه اول امسال ۳۴ فقره است.
وی گفت: همچنین چهار هزار و ۲۲۲ فقره تسهیلات کم‌بهره بیست میلیون ریالی با اعتباری معادل ۸۴ میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال در سال گذشته به بازنشستگان استان پرداخت شده است.
جلالی، خریداری ساختمان جدید پس از ۱۷ سال جهت خدمت‌رسانی در فضای امن و مطلوب و تجهیز و فراهم شدن امکانات مفید برای بازنشستگان، انجام فعالیت‌های علمی، فرهنگی و تفریحی برای اوقات فراغت بازنشستگان در خانه‌های امید ازجمله برگزاری کلاس‌های آموزشی، دوره‌های آموزشی سلامت و بهداشت و تغذیه سالمندان، پرداخت مستقیم حقوق بازنشستگان از دی ماه سال گذشته و اطلاع‌رسانی در خصوص ثبت‌نام کارت اعتباری خرید کالای ایرانی برای بازنشستگان در سطح استان را از دیگر فعالیت‌های این مدیریت عنوان کرد.
جلالی افزود: بهره‌مندی بازنشستگان از خدمات ویزیت رایگان پزشک در خانه امید، برگزاری کلاس‌های کامپیوتر برای استفاده از سایت صندوق و خدمات اینترنتی، برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن، برگزاری شب شعر و حافظ‌خوانی، برگزاری کلاس‌های روانشناسی خانواده، برگزاری منظم جلسات ماهانه با رؤسای کانون‌ها در خانه امید و تجهیز اتاق ورزش خانه امید از دیگر فعالیت‌های مدیریت صندوق بازنشستگی استان مرکزی بوده است.

خبرنگار: مینا شیروانی