۲۷ میلیون ایرانی در گروه میانسالان قرار دارند

رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۲۷ میلیون نفر از کل جمعیت ۸۰ میلیونی ایران در گروه سنی میانسالان قرار دارند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از ایسنا، مطهره علامه، در کارگاه کشوری سلامت میانسالان در شیراز، گفت: گروه سنی میانسالان شامل افراد ۳۰ تا ۶۰ سال است که در هر جامعه و خانواده‌ای، گروه مولد محسوب می‌شوند.
علامه، با اشاره به اینکه رشد این گروه جمعیتی، بیشتر از سایر گروه های جمعیتی است، اظهار داشت: به طور مداوم، تعداد این جمعیت در حال افزایش بوده و همین موضوع بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای سلامت آنان تاکید می کند.
این مقام مسوول در وزارت بهداشت، با اشاره به تعهد ایران نسبت به سازمان های بین المللی برای کاهش مرگ و میر در گروه سنی میانسالی و تدوین برنامه‌های سلامت برای آنان، گفت: بیشتر مرگ و میرها در این گروه سنی ناشی از بیماری‌های مزمن غیرواگیر مانند دیابت، فشارخون بالا و بیماری های قلبی عروقی است.
علامه اضافه کرد: موضوعاتی شامل شیوه و سبک زندگی، تغذیه نامناسب، نداشتن فعالیت فیزیکی، زندگی بدون تحرک و مصرف دخانیات، از عوامل مهم خطرساز برای این گروه سنی به‌شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه ایجاد تغییر اندک در سبک زندگی هزینه‌ای نداشته و موجب ارتقاء سلامت افراد می‌شود، گفت: بخش زیادی از مرگ و میر در میانسالان به ویژه در مردان، بر اثر حوادث شغلی است. این گروه با مسائلی چون استرس و حوادث شغلی مواجه هستند، بنابراین، پیشگیری از حوادث به ویژه حوادث شغلی در محیط کار اهمیت بالایی دارد.
رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حوادث ترافیکی را از دیگر عوامل مخاطره آمیز در این گروه سنی بیان و اضافه کرد: بیماری‌های مزمن غیرواگیر، در تمام دنیا به عنوان یک موضوع اصلی تهدید کننده سلامت در میانسالان مورد توجه است.
علامه با بیان اینکه بیماری‌های قلبی در ایران نخستین عامل مرگ و میر در این گروه سنی است، گفت: حوادث ترافیکی و سرطان در آقایان و سرطان و حوادث ترافیکی در بانوان، عوامل دوم و سوم موثر بر مرگ و میر در میانسالی است.
وی خودمراقبتی را یکی از موضوعات مهم و تاثیرگذار در نظام سلامت جهان بیان کرد و افزود: اینکه مردم بدانند هیچ فردی بیشتر از خودشان نمی‌تواند سلامت آنان را تامین کند، نیازمند ارتقاء سواد سلامت جامعه است و رسانه‌ها در این زمینه بسیار تاثیرگذار هستند.