از حقیقت بازنشستگی تا سینما حقیقت

معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در دهمین جشنواره سینما حقیقت بخش ویژه “خرد و تجربه” با موضوعات بازنشستگی و با مشارکت صندوق بازنشستگی کشوری، برگزار می شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، محمدعلی ابراهیم زاده در نشست خبری مشترک با مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با بیان اینکه نظام بازنشستگی ۲۲ آذرماه امسال، ۹۴ ساله می شود، افزود: نظام بازنشستگی طی ۹ دهه دوران پر فراز و نشیبی را طی کرده به طوریکه صندوق بازنشستگی کشوری با سه گروه مخاطبِ شاغلین، بازنشستگان و ورثه بگیران در این نظام پیشتاز بوده است.
وی تصریح کرد: این سه گروه مخاطب به ویژه بازنشستگان، علاوه بر نیازهای اقتصادی و پرداخت حقوق، نیازهای فرهنگی و اجتماعی متفاوتی نیز دارند که با همکاری رسانه های صوتی، تصویری و مکتوب می توان این نیازها را در جامعه اشاعه داد.
ابراهیم زاده با بیان اینکه مهمترین زبان بیان اطلاعات، زبان هنر است، ادامه داد: زبان هنر با توجه به کارکردهای آگاهی بخشی خود، می تواند حوزه تاثیرگذاری برای ارتقا وضعیت بازنشستگان در جامعه باشد، به گونه ای که شاید ده ها سمینار علمی نتواند این مهم را بیان کند.
وی با اشاره به ضرورت بازنگری واژه ‏ی “بازنشستگی” بار این کلمه را منفی ارزیابی کرد و گفت: نگاه به بازنشستگی و بازنشستگان باید در جامعه تغییر کند چراکه واژه ی بازنشستگی از همان ابتدا دچار نوعی قضاوت ارزشی شده است.
ابراهیم زاده اظهار داشت: هنرهای مختلف می توانند این مهم را در جامعه انعکاس دهد که بازنشستگی پایان زندگی نیست بلکه ادامه همان دوران استخدام است اما نقش سینما و صدا و سیما در این میان پر اهمیت تر و تاثیرگذارتر است.
وی بیان داشت: توجه به نیازهای درمانی و تفریحی بازنشستگان با افزایش سفرهای گردشگری و تکریم بازنشستگان از سوی صندوق بازنشستگی کشوری در اولویت قرار گرفته است و این موضوعات خود می توانند سوژه ای مناسب برای مستندسازی در سینما تبدیل شود.
معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه در دهمین جشنواره سینما حقیقت بخش ویژه بازنشستگان با عنوان “خرد و تجربه” با مشارکت صندوق بازنشستگی کشوری و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، از ۱۴ تا ۲۱ آذرماه برگزار می شود، گفت: بخش ویژه فیلم های مستند بازنشستگان، قابلیت برگزاری و نمایش در سطح بین المللی را دارد و مسوولان صندوق در این زمینه برنامه ریزی می کنند.

خبرنگار: مینا شیروانی
عکاس: راحله شیخ