برای چندمین بار صورت گرفت؛

صعود پیشکسوت ورزشکار استان آذربایجان شرقی به بلندترین قله خاورمیانه

«حسن شمس» مربی و کوهنورد بازنشسته شرکت مخابرات استان آذربایجان شرقی موفق شد برای چندمین بار به بلندترین قله ایران و خاورمیانه صعود کند.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از روابط عمومی مدیریت استان آذربایجان شرقی، «حسن شمس» مربی و کوهنورد بازنشسته شرکت مخابرات استان آذربایجان شرقی در شهریورماه امسال برای چندمین بار موفق به صعود قلعه دماوند از «جبهه شمالی» شد.

شمس از جمله بازنشستگان کشوری است که در سال ۸۸ بازنشسته شده و اکنون در سن ۶۰ سالگی تجربه صعود به قله های مختلف داخلی و خارجی از جمله قلل چاپایف و خانتانگری در قزاقرستان، آرارات در ترکیه و دماوند، سبلان، علم کوه، اشتران‌کوه، دنا، توچال و چند قله داخلی دیگر را در کارنامه ورزشی خود دارد.

وی صعود موفق به قله زیبای دماوند را برای هر کوهنوردی به عنوان تجربه ای خوب و ارزنده قلمداد کرد و گفت: برای اجرای برنامه های سنگین کوهنوردی علاوه بر تجهیزات و تجربه و دانش علم کوهنوردی و برنامه ریزی برای مدت و زمان صعود، باید از لحاظ جسمی و روحی نیز آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی برنامه ریزی ورزشی برای دوران فراغت در زمان بازنشستگی، تحرک و توجه به سلامت جسمی را از جمله برنامه های مهم و اثر بخش در زندگی پس از بازنشستگی برای سالم زیستن عنوان کرد.

شمس افزود: برای بسیاری از کوهنوردان ایرانی صعود به قله دماوند هدف بزرگ و بسیار شیرینی است که همین دلیل باعث صعود بسیاری از هموطنان و حتی کوهنوردان توریست به این قله می شود.

به گفته او، برای صعود به قله دماوند ۴ مسیر عمومی شامل «مسیر جنوبی، شمال شرقی، غربی و مسیر شمالی» وجوددارد که از بین مسیرها، شاید بتوان سخت ترین مسیر صعود را مسیر شمالی قله دماوند دانست.

این کوهنورد تبریزی همچنین تصریح کرد: مبدا حرکت این مسیر روستایی به نام «ناندل» است که از منطقه ای به نام «سنگ بزرگ» کوهپیمایی آن آغاز می شود و در ارتفاع های ۳۹۰۰متری و ۴۷۰۰متری دو جان‌پناه وجود دارد.

گفتنی است، قله بلند و زیبای «دماوند» در شمال ایران که بلندترین کوه ایران، خاورمیانه و بلندترین قلهٔ آتشفشانی غرب آسیا به ارتفاع ۵۶۱۰ متر است. دماوند در پاره مرکزی رشته کوه البرز در جنوب دریای خزر جای دارد و از دیدگاه تقسیمات کشوری، در بخش لاریجان آمل در استان مازندران قرار دارد.