نگاه ژرف و آینده نگری سینمای مستند به دوران سالمندی

تصمیم صندوق بازنشستگی کشوری برای حضور در یک جشنواره با ابعاد بین المللی مثل سینما حقیقت بسیار مهم و ارزشمند است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، مرتضی رزاق کریمی، قائم مقام مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با بیان این مطلب اظهار داشت: برخی سازمان ها، نهادها و موسسات تلاش می کنند تا جشنواره های موضوعی برگزار کنند که اغلب به دلیل نبود زیرساخت ها و امکانات کافی، اثرگذاری لازم را ندارد. اما صندوق بازنشستگی کشوری این درایت را داشت تا در یک جشنواره با ابعاد بین المللی در سطح سینما حقیقت به جای برگزاری یک جشنواره در ابعاد محدود حضور داشته تا بتواند توجه تعداد کثیری از مستندسازان و مخاطبان را به این موضوع جلب کند.
رزاق کریمی، ابعاد آگاهی بخشی سینمای مستند را گسترده برشمرد و افزود: این آگاهی بخشی می تواند برای جامعه مفید و موثر باشد. سینمای مستند می تواند تصویر گذشته را به ما معرفی کند، وضعیت حال را مانند یک آینه نشان دهد و هشداری برای آینده یک جامعه باشد.
این مستندساز به نام کشورمان همچنین تصریح کرد: شاید سینمای مستند ایران بتواند به خوبی به جامعه ما مسیر آینده و چگونگی بهره گیری از دانش و تجربه سالمندان و نیازهای آینده سالمندان در سال های آتی را گوشزد کند. سینمای مستند از این منظر که بتواند با نگاه ژرف و آینده نگری به مسائل جامعه و سالمندی بپردازد بسیار مهم است.
وی با تاکید بر اهمیت ایجاد بخش «خرد و تجربه» در جشنواره بین المللی سینما حقیقت، گفت: بافت جامعه ایران از نظر سنی به تدریج در حال پیر شدن است؛ جامعه ای که زمانی از نظر سنی بسیار جوان بود و اکنون در وضعیت میان سالی است و در آینده نزدیک به سمت مسن شدن پیش می رود.
رزاق کریمی گفت: این اتفاق در حوزه بازنشستگی و سالمندی بسیار درست بود، گرچه اندکی دیرهنگام به این فکر و جمع بندی رسیدیم که بخش ویژه «خرد و تجربه» در جشنواره سینما حقیقت ایجاد شود، اما سینمای مستند ایران این ظرفیت را دارد که فیلم هایی تولید شود که نمایش آن محدود به ایام جشنواره نباشد و پس از جشنواره نیز ادامه پیدا کند.

خبرنگار: سید بهنام اخوت پور