ضرورت استفاده از ظرفیت سینمای مستند برای طرح مسائل بازنشستگی

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: حوزه سینما به ویژه سینمای مستند بهترین ابزار برای انتقال مسائل بازنشستگی و سالمندی به جامعه است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، عباس رشیدی اظهار داشت: جامعه مخاطبین صندوق، جامعه ای گسترده و بزرگ است و اغلب بازنشستگان، گنجینه هایی هستند که داشته های بسیاری دارند که باید نشان داده شود.
رشیدی تصریح کرد: صندوق در سنوات گذشته کمتر به مسائل فرهنگی پرداخته بود و نیازهای جامعه مخاطبِ آن در این حوزه مغفول مانده بود، اما از زمان تصدی دکتر اسلامیان، نگاه به جامعه مخاطب صندوق به نگاهی ذی نفع محور و بازنشسته محور تبدیل شد.
وی با بیان اینکه سیستم ها با ذی نفعان خود شکل می گیرند و این ذی نفعان مختلف هستند، گفت: در صندوق بازنشستگی کشوری ذی نفعان مختلفی شامل استفاده کنندگان، خدمات رسان و چرخاننده سیستم و در نهایت مخاطب و ذی نفعان برون سازمانی دارد. بنابراین، صندوق در دو سال اخیر، در کنار رسالت اصلی خود، توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی را سرلوحه کار خود قرار داده است.
رشیدی یادآور شد: بخشی از نیازهای بازنشستگان معیشتی و درمانی است و بخش دیگر اجتماعی و فرهنگی است. در دولت تدبیر و امید، پرداختن به مسائل حقوق و دستمزد، پرداخت وام ضروری یا پوشش بیمه تکمیلی و همچنین بیمه عمر و حادثه مورد توجه جدی قرار گرفت و با افزایش های قابل توجهی مواجه شد.
مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری، تاکید کرد: در کنار موضوع معیشت احساس شد که بازنشستگان نیاز به توجه و دیده شدن دارند و یکی از ابزارهای این جریان برای ویترین شدن و نشان دادن بازنشستگان و گنجینه های خرد، ورود به حوزه های هنری است.
رشیدی تصریح کرد: صندوق از چندماه قبل به صورت رسمی درباره این ایده وارد تحلیل و بررسی شد و این موضوع در دستور کار قرار گرفت و با همکاری حوزه فرهنگی و روابط عمومی صندوق و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، بخشی از جشنواره سینما حقیقت با عنوان “خرد و تجربه” به صورت ویژه به موضوع سالمندی و بازنشستگان پرداخت.
وی با اشاره به زمان اندک در اختیار صندوق برای ورود به این حوزه، گفت: با توجه به زمان اندک، چشم انداز مورد نظر صندوق و آنچه در ذهن مدیران وجود داشت، در این جشنواره به طور کامل محقق نشد، اما شروع و حرکت خوبی بود.
رشیدی حضور در این حوزه از هنر کار ارزشمندی دانست و افزود: نشاط و روحیه ای که در زمان استقبال بازنشستگان از جشنواره و تماشای فیلم های مستند وجود داشت، نشان از کسب نتیجه مطلوب و موفقیت نسبی است و در عمل، صندوق گام درستی در این زمینه برداشته است.
وی تاکید کرد: صندوق بازنشستگی کشوری تلاش می کند در سال های آینده ضمن حضور قوی تر و گسترده در جشنواره های مختلف از جمله جشنواره سینما حقیقت، به بخش های تازه ای که نیازهای بازنشستگان را پاسخ دهد، بیشتر توجه کند تا به معرفی بازنشسته و جایگاه بازنشسته در خانواده به عنوان ستون محکم جامعه و همچنین جایگاه او در جامعه بیشتر پرداخته شود.
رشیدی با بیان اینکه هیچ چیزی مانند هنر بصری اثرگذاری ندارد، گفت: سرانه مطالعه در جامعه ایران پایین است و به همین دلیل نیاز به ابزار دیگری برای مخاطبین صندوق و آحاد مردم وجود دارد. برای نهادیه کردن شأن و جایگاه بازنشستگان و بزرگان جامعه نیاز به یک عزم ملی است که از تک تک افراد یک جامعه شروع می شود و هنر سینما بهترین مقوله است تا به عنوان یک رسانه بصری پیام لازم را به آحاد جامعه منتقل کند.

خبرنگار: سید بهنام اخوت پور
عکاس: راحله شیخ