روایت سینمای مستند از حقیقت دوران بازنشستگی

معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری در نشست با مستندسازان گفت: در بحث حمایت از فیلم ها از سوی صندوق بازنشستگی اجباری برای صحبت درباره بازنشستگان کشوری وجود ندارد و می توان تمامی جامعه بازنشستگی و سالمندان را در نظر داشت.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، در نشست صبح امروز که با حضور مدیران صندوق بازنشستگی کشوری، دبیر دهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت و جمعی از مستندسازان در سالن شماره چهار برگزار شد، محمدعلی ابراهیم زاده اظهار کرد: یکی از مهم ترین بحث ها ورود به دروازه بازنشستگی است چرا که بسیاری از افراد با نزدیک شدن به روزهای بازنشستگی دچار حسی از ناراحتی می شوند و باید در این دوره به افراد توجه شود.
وی با بیان این که بازنشستگی ادامه یک مسیر تازه است، تصریح کرد: بخشی از حقوق بازنشستگان پس از فوت به اعضای خانواده شان اختصاص داده می شود و خانواده و نگاه او به فرد بازنشسته اهمیت بالایی دارد که باید در فیلم ها مورد توجه قرار گیرد.
ابراهیم زاده با تاکید بر این که بحث های بیمه ای بسیار مهم و مفید است خاطرنشان کرد: برهه ورود به بازنشستگی، توجه به خانواده بازنشستگان، ارتباط دستگاه ها با فرد بازنشسته و بحث های بیمه ای این افراد موضوعاتی است که می تواند در فیلم ها مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: ما در صندوق بازنشستگی کشوری محدود به پرداخت حقوق نیستیم و براساس نیازهای سالمندان سعی می کنیم از امکانات مقامات و آن چه برایمان مهیا است، استفاده کنیم. در حال حاضر همه افراد و دستگاه ها نسبت به تاثیرگذاری سینما واقف هستند و ما هم در حوزه بازنشستگی قصد داریم از این هنر بهره ببریم.
سید محمد مهدی طباطبایی نژاد هم که در این نشست حضور داشت با تشکر از صندوق بازنشستگی کشوری گفت: سینما به عنوان زبان متعالی بسیار اثربخش است و فیلم مستند فرصت بیشتری برای تاثیر بر جامعه در اختیار دارد.
وی ادامه داد: معتبرترین مولفه برای توسعه یافتگی یک جامعه میزان توجه افراد آن به هنر و به ویژه فیلم مستند است. در واقع تمنای آگاهی مولفه یک جامعه پویا محسوب می شود به همین دلیل باید خلاءهای فرهنگی جامعه را شناسایی و برای آن برنامه ریزی کنیم.
دبیر جشنواره سینماحقیقت با اشاره به افزایش جامعه سالمند طی سال های آینده تصریح کرد: موضوع سالمندی پویا اهمیت بسیاری دارد و باید تمهیداتی برای روزهای سالمندی اندیشید. ما در جشنواره امسال با قراردادن بخشی با عنوان خرد و تجربه فرصتی را برای رقابت فیلم ها با موضوع بازنشستگی و توجه فیلمسازان به این بخش فراهم کردیم. توافقی هم با صندوق بازنشستگی برای تولید مشترک در زمینه سالمندی پویا صورت گرفته است.
وی افزود: مستند «کارستان» که با مشاوره رخشان بنی اعتماد و مجتبی میرطهماسب تولید شده و حاوی ۶ فیلم با موضوع کارآفرینی است هم به موضوع سالمندی توجه دارد و در جشنواره مورد استقبال قرار گرفته است. ما تلاش کردیم به جشنواره سینماحقیقت اکتفا نکنیم و به عنوان امری ضروری بحث سالمندی را به عنوان یکی از اولویت های موضوعی مورد توجه قرار دهیم.
طباطبایی نژاد خطاب به معاون فنی صندوق بازنشستگی گفت: «چه بگوییم در فیلم ها با شما و چگونگی ساخت آن با ما.» هنر امری مستمر است و تنها در صورت استمرار تاثیرگذار خواهد بود.

خبرنگار: سید بهنام اخوت پور
عکاس: راحله شیخ