ضرورت تعامل دوسویه بین صندوق های بیمه ای و موسسات پژوهشی

سرپرست موسسه حسابرسی صندوق بازنشستگی کشوری تعامل دو سویه بین صندوق های بیمه ای و موسسات پژوهشی وابسته را مهم و ضروری عنوان کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، میکائیل عظیمی، همزمان با آغاز هفته پژوهش و فناوری، با بیان این مطلب اظهار داشت: موسسات پژوهشی وابسته به نهادهای خاصی مثل صندوق های بیمه و بازنشستگی در مسیر فعالیت های خود با چالش هایی مواجه هستند که یکی از آن ها جداافتادگی است که برای برون رفت از این مشکل، نیاز به ایجاد تعامل دو سویه بین این نهادها وجود دارد.
عظیمی تاکید کرد: در صورت غلبه بر چالش های موجود، موسسات پژوهشی به ویژه موسسه حسابرسی صندوق بازنشستگی کشوری می تواند به ماموریت اصلی که مرجعیت داخلی و بین المللی است، دست پیدا کند.
وی با اشاره به چالش جدا افتادگی بین موسسات پژوهشی و صندوق های بیمه ای، گفت: ممکن است فعالیت های یک موسسه پژوهشی منجر به انتشار تولیدات کتابخانه ای بسیار ارزنده ای شود. اما هنگامی که صندوق بیمه ای و موسسه پژوهشی وابسته به آن، هر یک به امور خاص خود بپردازند، نیازهای اصلی فراموش شده و سبب جداافتادگی این دو نهاد می شود؛ در حالیکه نیاز است تا این دو نهاد با ایجاد پیوندی محکم و تعامل دو سویه با یکدیگر به ارتقاء بهره وری در سیستم کمک کنند.
عظیمی با تاکید بر ضرورت ترویج ادبیات و دانش در یک حوزه تخصصی، عنوان کرد: تولید ادبیات و دانش در حوزه ای مثل صندوق های بیمه و بازنشستگی به خودی خود مطلوب است؛ اما توزیع و ترویج درست آن، مساله دیگری است که نیازمند تفکر است.
وی افزود: امروز، صندوق ها با مسائلی مواجه هستند که جامعه و حتی مدیران، عمق و دشواری های پیش روی آن ها را باور نکرده اند؛ بنابراین نیاز است تا ضمن تولید ادبیات و دانش، نسبت به ترویج درست آن نیز اقدام شود.
سرپرست موسسه حسابرسی صندوق بازنشستگی کشوری، با بیان اینکه این صندوق یک سال و نیم است که در زمینه شکل گیری و ارتقای پژوهشی موسسه، تلاش می کند، تصریح کرد: با تغییر مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری و تاکید بر فعالیت های پژوهشی، دو ماموریت اصلی برای موسسه حسابرسی تعریف شد. براساس تاکید مدیرعامل صندوق، موسسه حسابرسی، نخست، باید بتواند به یک مرجع پژوهشی در حوزه بازنشستگی و سالمندی تبدیل شود و دوم اینکه این مرجعیت نه تنها در سطح ملی که باید در سطح بین المللی دنبال شود.
عظیمی با اشاره به تاریخچه شکل گیری موسسه حسابرسی صندوق بازنشستگی کشوری، گفت: این موسسه با عنوان حسابداری و حسابرسی در سال ۱۳۷۵ با دو ماموریت مشخص شامل حسابرسی داخلی صندوق و انجام پژوهش های مرتبط تاسیس شد.
وی ادامه داد: به مرور زمان و با گسترش فعالیت های حسابرسی در موسسات مشابه، فعالیت این موسسه نیز بیشتر بر مسائل پژوهشی متمرکز شد که در همان دوران نیز این موسسه یکی از از نهادهای مورد توجه کارشناسان حوزه بازنشستگی و صندوق های بیمه ای بود اما به تدریج این موسسه نیز مانند سایر موسسات پژوهشی دچار رکود شد.
عظیمی با تاکید بر احیای دوباره موسسه حسابرسی صندوق و تبدیل آن به یک موسسه پژوهش محور، گفت: اقدامات اولیه برای ثبت یک موسسه جدید با عنوان «موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا» انجام شده و تا چند هفته آینده با اتمام کارهای ثبتی و قانونی آن، عملاً راه اندازی و فعال می شود.
وی یادآور شد: دکتر محسن رنانی، اقتصاددان برجسته، حجت الله میرزایی، معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمدعلی ابراهیم زاده، معاون فنی صندوق، بهروز انتظاری، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه سیستم ها و اینجانب، اعضای شورای پژوهشی این موسسه را تشکیل می دهند.
عظیمی با ارائه گزارشی از فعالیت های اخیر موسسه حسابرسی صندوق، گفت: طی ۱۵ ماه گذشته، ۱۴ پروژه مطالعاتی از جمله برنامه استراتژیک صندوق، نیازسنجی آموزشی، چارت تشکیلاتی صندوق، مستندسازی، اصلاح فرآیندهای مالی و سیاست گذاری در حوزه بازنشستگی انجام شده است. همچنین در این مدت، ۱۴ نشست پژوهشی و تخصصی، چهار همایش ملی با محوریت اقتصاد کلان و توانمندسازی، چاپ و انتشار دو عنوان کتاب انجام شده و پنج عنوان کتاب با موضوعات بازنشستگی و سالمندی نیز به زودی آماده و روانه بازار نشر می شود. همچنین طراحی و راه اندازی سایت اختصاصی موسسه به آدرس saba-psi.ir اجرایی شده است.

خبرنگار: سید بهنام اخوت پور
عکاس: راحله شیخ