سیاست رفاهی دولت از سیاست اقتصادی پیشی گرفته است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بهبود رتبه جهانی ایران در فقر غذایی اشاره کرد و گفت: در طول سال های اخیر با اقدامات انجام شده، فقر غذایی کاهش یافته و از ۱۸.۵ به ۶.۸ درصد رسیده است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، علی ربیعی در نخستین همایش “امنیت غذا؛ سلامت و توسعه” در مجتمع فرهنگی تلاش، اظهار داشت: در دولت یازدهم تلاش شده تا سیاست رفاهی نه به عنوان سیاست ضمیمه شده بلکه به عنوان سیاست اصلی دنبال شود.
ربیعی، با بیان اینکه اجرای سیاست رفاهی هدف جوامعی است که می خواهند جامعه را عادلانه اداره کنند، گفت: جوامعی که با هدف توسعه و فقرزدایی پیش می روند، به دنبال تحول کیفی زندگی مردم هستند و در این میان سیاست رفاهی را مهم ترین بخش توسعه می دانند.
وی افزود: در این نوع سیاست، اخلاق انسانی محور قرار می گیرد و به همین دلیل، در دولت یازدهم سیاست رفاهی از سیاست های اقتصادی پیشی گرفته است.
وی، تاکید کرد: در اجرای سیاست رفاهی، اصلی ترین سیاست دولت، مبارزه با فقر است. برای فقرزدایی اولین گام، رفع محرومیت غذایی، توجه به تغذیه سالم و امنیت غذایی است.
ربیعی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید در راستای اجرای سیاست رفاهی خود، برای مبارزه با انواع فقر از جمله فقر مسکن، فقر امنیت از آینده، فقر درمان، فقر آموزش، فقر معیشت و فقر غذایی برنامه دارد، گفت: هرگونه برنامه ریزی برای انواع فقرزدایی ها بدون توجه به فقر زدایی اولیه که همان فقر غذایی است، به نتیجه نخواهد رسید.
وی فقر غذایی را بدترین نوع فقر عنوان کرد و افزود: بر اساس شاخص های جهانی، از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ میلادی، شاخص امنیت غذایی در کشورمان از ۱۸.۵ به ۶.۸ درصد کاهش یافته که پیشرفت مطلوبی را نشان می دهد.
وی با اشاره به اجرای طرح بیمه رایگان درمان برای ۱۱ میلیون نفر از محرومان کشور توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: بودجه دولت بایستی به سمت تامین امنیت غذایی افراد مستضعف هدایت شود، به همین منظور، توزیع یک وعده غذای گرم بین کودکان مناطق محروم و حمایت غذایی از کودکان در هزار روز نخستِ زندگی، مورد توجه دولت یازدهم قرار دارد.
ربیعی با بیان اینکه سلامت جسم، سلامت روان و سلامت غذایی در کنار یکدیگر اهمیت دارند، گفت: طرح تحول سلامت، مسأله درمان را تا حد زیادی کم رنگ کرده است؛ بنابراین، اکنون باید به سمت امنیت غذایی حرکت شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تصریح کرد: صنایع غذایی باید با حمایت دولت و با سود پایین محصولات خود را در اختیار جامعه قرار دهند؛ چراکه در بحث امنیت غذایی، کسب سود اخلاقی و انسانی بالاتر از سود مالی است.

خبرنگار: مینا شیروانی
عکاس: راحله شیخ