کاهش اختلال کارایی شناختی افراد سالمند با انجام ورزش هوازی

بسیاری از افراد بالای ۶۵ سال دچار اختلال کارایی شناختی می شوند، اما ورزش های هوازی می توانند تاثیر مثبت بر شرایط این بیماران بگذارند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از ایسنا، افراد سالمندی که اختلال در کارایی شناختی را تجربه می کنند، دچار مشکل حافظه و استدلال می شوند. این اختلال، کارایی روزانه افراد سالمند را کاهش می دهد.
اختلال در کارایی شناختی می‌تواند به آلزایمر تبدیل شود. بررسی ها نشان داده ۱۸ درصد افرادی که اختلال در کارایی شناختی دارند بعد از شش سال به آلزایمر مبتلا می شوند. این بررسی‌ها تاکید دارد که ورزش هوازی باعث افزایش اندازه مغز شده و به افزایش کارایی شناختی این افراد کمک می کند.
مطالعات انجام شده نشان می دهد که ورزش های هوازی همچون تردمیل، دوچرخه‌ ثابت و تمرین های الپتیکال همگی می‌توانند مفید باشند. بررسی پزشکی و انجام اسکن های مغزی از افرادی که ورزش هوازی انجام می دادند، نشان داد که حجم و شکل مغز این افراد تغییر کرده است.
مدیر این مطالعات می‌گوید: حتی پس از مدت زمان کوتاه، ورزش هوازی باعث ایجاد تغییرات در مغز افراد می شود. افرادی که ورزش هوازی انجام می دهند، کارایی اجرایی بیشتری پیدا می کنند. هر نوع ورزش می تواند مفید باشد، اما اثرگذاری ورزش های هوازی به مراتب بیشتر است.