مصوبه اخیر مجلس، خروج گسترده زنان از بازار کار را در پی دارد

مصوبه اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره بازنشستگی پیش از موعد زنان با ۲۰ سال سابقه و بدون شرایط سنی، تبعات گسترده اجتماعی و روانی برای مشمولین این قانون به همراه دارد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری ، حجت الله میرزایی، معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: پیامدهای این مصوبه جدید نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تنها محدود به میرایی و ناپایداری صندوق ها نمی شود و آثار و تبعات اجتماعی و روانی زیادی نیز در پی دارد.
میرزایی با تاکید بر اینکه این قانون شامل همه ۱۸ صندوق بیمه و بازنشستگی در کشور می شود، گفت: مشارکت زنان در تولید کشور ۱۴ درصد است در حالیکه این عدد در کشور عربستان به ۲۷ درصد می رسد که با این مصوبه، عملاً یک سوم زنان شاغل از بازار کار خارج می شوند.
وی با بیان اینکه این مصوبه گرچه با انگیزه های خیرخواهانه پیشنهاد و تصویب شده اما آسیب های زیادی به مشارکت زنان در بازار کار و اشتغال آنان وارد می کند، تصریح کرد: این مصوبه به گونه ای است که در آینده نزدیک به نوعی می تواند ضد زنان عمل کند. چراکه بازنشستگی این تعداد از زنان شاغل در کشور، لزوماً در آینده منجر به ورود زنان و جایگزینی آن ها نخواهد شد و در شرایط و فرصت برابر با مردان، این زنان هستند که برای جذب در بازار کار ضرر خواهند کرد.
وی با تاکید بر اینکه تجربه نشان داده است، افرادی که بازنشسته می شوند به هیچ عنوان جایی را برای جوانان تازه وارد به بازار کار باز نمی کنند، اظهار داشت: این افراد به عنوان افراد با تجربه ای که نیاز به پرداخت حق بیمه ندارند، به طور غیررسمی در مشاغل موجود وارد شده و حتی جا را برای تازه واردین و نیروی جوان، تنگ می کنند.
میرزایی افزود: آن دسته از افرادی که وارد بازار کار نمی شوند نیز با انبوهی از مسائل روانی و اجتماعی مواجه می شوند و پیچیدگی های زیادی برای خود و جامعه ایجاد می کنند.
معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در کشوری زندگی می کنیم، که از جمعیت ۸۰ میلیونی نزدیک به ۶۰ میلیون نفر در تولید ناخالص ملی هیچ نقشی ندارد و متاسفانه هر روز به بهانه های مختلف این مشارکت کم و کمتر می شود. این قوانینی است که حداقل یک میلیون نفر از زنان را از بازار کار کشور به راحتی خارج می کند.
میرزایی با بیان اینکه این قوانین مربوط به یکسال نیست بلکه در سال های بعد نیز آثار و اجرای آن ادامه دارد، گفت: این قانون نه تنها شامل بازنشستگان بلکه شامل فرزندان اوناث آن ها که غیرشاغل و ازدواج نکرده باشند نیز می شود که گاهی به ۷۰ سال هم می رسد.
وی با بیان اینکه صندوق های بازنشستگی نهادهای بین نسلی هستند که کارآمدی و پویایی آن ها زمینه ساز تداومِ پویایی اجتماعی و به حداقل رساندن فاصله طبقاتی و اجتماعی می شود، گفت: صندوق های بیمه و بازنشستگی، تجربه موفق بشری محسوب می شوند که ادامه حیات اقتصادی را امکان پذیر می کنند.
میرزایی اضافه کرد: اگر چه صندوق ها، اصالتاً نهادهای اجتماعی هستند اما کارکردهای اقتصادی آن ها آن قدر زیاد است که گاهی نهاد اقتصادی نامیده می شوند. این صندوق ها همچنین کارکردهای سیاسی مهمی نیز دارند و یکی از عوامل مهم ایجاد ثبات سیاسی در کنار انسجام اجتماعی به شمار می روند؛ بنابراین فروپاشی و تضعیف این نهادها، به از هم گسیختگی اجتماعی و بی ثباتی شدید سیاسی می انجامد.

خبرنگار: سید بهنام اخوت پور
عکاس: راحله شیخ