تحمیل بار مالی غیرقابل محاسبه به صندوق های بازنشستگی

معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در پی مصوبه اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، درباره بازنشستگی پیش از موعد زنان با ۲۰ سال سابقه و بدون شرایط سنی، با توجه به اینکه تمامی صندوق های بیمه و بازنشستگی را شامل می شود، محاسبه بار مالی آن غیرقابل تصور و بسیار سنگین است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری ، حجت الله میرزایی، در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: بار مالی این قانون برای صندوق بازنشستگی کشوری، برای یکسال حداقل ۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. محاسبات دقیق و کارشناسی در این زمینه به زودی انجام و نتایج آن اعلام می شود.
وی اعلام کرد: تقریباً همه صندوق های بیمه و بازنشستگی در ایران با کسری شدید منابع مالی مواجه هستند، به طوریکه صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق فولاد با کسری ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی و صندوق نیروهای مسلح نیز این کسری، ۱۰۰ درصد است.
میرزایی یادآور شد: در سال جاری نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان به مصارف دولت تحمیل شد و در سال آینده نیز بدون مصوبات اخیر مجلس این عدد به ۵۰ هزار میلیارد تومان می رسد. اگر همه منابع دولت تا پایان برنامه پنجم توسعه تامین شود، باید صرف یارانه های نقدی، صندوق های بازنشستگی و حقوق و دستمزد شود.
وی دلیل اصلی کسری منابع صندوق ها در کنار ناکارآمدی های مدیریتی، بی ثباتی اقتصادی و نوسانات اقتصادی را تصمیمات اشتباه نهادهای مختلف از جمله دولت و مجلس عنوان کرد و افزود: در گذشته، تصمیمات نادرست از سوی نهاد دولت و مجلس برای صندوق ها گرفته شده است. در حالیکه صندوق ها نهادهای بسیار حساس و پیچیده هستند که درجه حساسیت آن ها حتی از بانک ها و بیمه های تجاری بسیار بیشتر است.
میرزایی اضافه کرد: حتی اتخاذ یک تصمیم اشتباه درباره افزایش بار مالی یا افزایش کسری صندوق ها یا دامنه کسانی که از آن ها مستمری دریافت می کنند، ضربه های مهلک چند هزار میلیارد تومانی به آن ها وارد می کند. بزرگترین تخلف ها در مقایسه با یک تصمیم نادرست برای صندوق ها هرچند کوچک باشد، بار مالی و تبعات روانی و اجتماعی و سیاسی غیرقابل مقایسه ایجاد می کند.
وی با یادآوری اینکه صندوق بازنشستگی کشوری با ۲۸ تصمیم که عمدتاً در زمینه بازنشستگی پیش از موعد بوده است متحمل بار مالی شدیدی شده است، گفت: عامل اصلی ضعیف شدن و میرا شدن صندوق ها، تصمیمات اشتباهی است که برای این نوع نهادها گرفته می شود.
وی سال ۹۵ را سال ناخوشایند برای صندوق ها در کشور عنوان کرد و گفت: در کنار اعتراضات و تجمعات متعدد مستمری بگیران و بازنشستگان و حتی کارکنان شاغل بیمه پرداز و با وجود بزرگترین هشدارهایی که کارشناسان، رسانه های همگانی، مسوولان دولتی و صندوق ها و حتی برخی نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون های مرتبط مطرح می کردند و بالاترین سطح نگرانی نسبت به سرنوشت و آینده صندوق ها ایجاد شده بود، در چند ماه اخیر خبرهای ناامید کننده و مهلکی منتشر شد.
معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: انتظار می رفت به بهانه برنامه ششم خبرهای خوبی مبنی بر انجام اصلاحات سیستماتیک، ساختاری یا پارامتریک یا تدابیری برای کاهش کسری مالی و پایداری بلندمدت صندوق ها شنیده شود، اما اتفاقات به گونه دیگری بود.
میرزایی افزود: یکی از این قوانین، تصویب قانون بازنشستگی پیش از موعد برای صندوق روستائیان بود که به تایید شورای نگهبان رسید و امروز ما به عنوان یک قانون به آن احترام می گذاریم، اما در جایگاه یک کارشناسان تاکید می کنم که صندوق روستایی در جوانی، جوانمرگ شد. همه منابع این صندوق برای بازنشستگی پیش از موعدِ حدود ۱۰۰ هزار نفر به زوال کشیده شد.
میرزایی خبر ناامید کننده دیگر برای صندوق ها را مصوباتی دانست که در فرآیند قانون برنامه ششم تصویب شد و گفت: بدون کارشناسی، در یک پیشنهاد آنی و بدون تعیین منابع مالی برای این تصمیم، دو بند به تصویب رسیده که یکی مربوط به بازنشستگی پیش از موعد زنان با ۲۰ سال سابقه، صرف نظر از سن است که دست کم برای صندوق کشوری نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر را در آستانه بازنشستگی قرار می دهد.
وی تاکید کرد: صندوق بازنشستگی کشوری، صندوقی است که حتی هزار نفر بازنشسته جدید نیز بار مالی بسیار سنگینی را به آن تحمیل می کند، اما شاهد بودیم که به یک باره ۱۵۰ هزار نفر بازنشسته جدید با بار مالی بسیار گسترده به دوش دولت گذاشته شد.
میرزایی بار مالی این تصمیم را در سال آینده، حداقل ۵ هزار میلیارد تومانی عنوان و تصریح کرد: این بار مالی به کسری های مالی صندوق ها اضافه می شود که با این وضعیتِ شکننده ی منابع مالی در دولت، چگونه می توان این هزینه را تامین کرد.
وی اظهار امیدواری کرد: یا منابع مالی مورد نیاز برای تامین این بار مالی مشخص شود یا اینکه در شورای نگهبان اجرای این قانون موکول به مشخص شدن تامین منابع مالی شده یا به طور کامل رد شود، در غیر این صورت دولت امکان تامین چنین هزینه های سنگینی را نخواهد داشت.
وی مصویه آسیب رسان دیگر را درباره بازنشستگی رانندگانی دانست که بیمه پرداز سازمان تامین اجتماعی بوده و صرف نظر از سن و زمینه های فعالیت، مشمول فعالیت های سخت و زیان آور می شوند و گفت: این افراد با ۲۰ سال یا کمتر سابقه بیمه پردازی، بیش از ۳۰ سال مستمری دریافت می کنند.

خبرنگار: سید بهنام اخوت پور
عکاس: راحله شیخ