سیاست بهزیستی مراقبت از سالمندان در منزل است

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: سیاست بهزیستی کشور اجرای استراتژی «مراقبت در منزل» برای سالمندان است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از دبیرخانه شورای ملی سالمندان، حسین نحوی نژاد، اظهار داشت: تلاش می شود تا سالانه بیشتر از پنج درصد به ظرفیت پذیرش سالمندان در خانه های سالمندان اضافه نشود، چراکه سیاست بهزیستی کشور، اجرای استراتژی «مراقبت در منزل» برای سالمندان است.
نحوی نژاد تصریح کرد: در حال حاضر، بهزیستی به دنبال گسترش طرح «مراقبت در منزل سالمندان» است و تاکنون ۱۰ هزار نفر از سالمندان کشور تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند و ۱۵ هزار نفر دیگر از سالمندان نیز تحت پوشش طرح «ویزیت در منزل» هستند.
وی خاطرنشان کرد: برای تربیت مراقبان خانگی، افراد داوطلب در حال آموزش هستند و برای این امر، حداقل به ۲۰۰ هزار مراقب خانگی نیاز است.
نحوی نژاد با بیان اینکه ماهانه ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به صورت یارانه به مراکز شبانه روزی سالمندان برای هر سالمند پرداخت می شود، گفت: این در حالی است که هزینه تمام شده، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. بنابراین، نتیجه کمک های اندکی که به خانه سالمندان می شود، پایین آمدن کیفیت خدمات و افزایش فشار اقتصادی به خانواده های سالمندان است.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: هم اکنون ۲۳۰ خانه سالمندان در کشور فعالیت دارند. همچنین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار سالمند تحت حمایت های بهزیستی قرار دارند که ۱۰۰ هزار نفر از آنان در مراکز شبانه روزی و روزانه سالمندان نگهداری می شوند.
وی با بیان اینکه در برنامه های بهزیستی، افراد بالای ۶۰ سال ،سالمند محسوب می شوند، یادآور شد: جمعیت سالمندان بالای ۶۰ سال در کشور شش میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، سالمندان بالای ۶۵ سال بیش از چهار میلیون نفر و سالمندان بالای ۷۵ سال نیز بیش از دو میلیون نفر است.