تاکید سازمان جهانی بهداشت برای انجام فعالیت فیزیکی سالمندان

فعالیت های فیزیکی منظم و روزانه، می تواند به بهبود فعالیت های قلبی و تنفسی سالمندان کمک کند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری و به نقل از سازمان بهداشت جهانی، فعالیت های فیزیکی سالمندان ۶۵ ساله و مسن تر شامل فعالیت های بدنی در اوقات فراغت چون پیاده روی، باغبانی، شنا، دوچرخه سواری، کارهای عادی و روزمره خانگی، انواع بازی و ورزش های برنامه ریزی شده به شکل فعالیت های روزانه فردی، خانوادگی و گروهی در افزایش سلامت این گروه اثرگذار است.
سازمان بهداشت جهانی، اعلام کرد: سالمندان باید برای بهبود فعالیت های قلبی و تنفسی و همچنین آمادگی عضلانی، سلامت استخوان ها، کاهش خطر ابتلا به بیماری های غیرناقل (بیماری های غیرواگیر)، افسردگی و زوال شناختی مغز، نکات مهمی را باید رعایت کنند:
-سالمندان باید فعالیت فیزیکی هوازی باشدت متوسط و حداقل به مدت ۱۵۰ دقیقه درطول هفته، فعالیت فیزیکی هوازی با شدت زیاد، ۷۵ دقیقه در طول هفته و یا ترکیبی از فعالیت فیزیکی با شدت متوسط و زیاد را انجام دهند.
-مدت زمان فعالیت هوازی در یک دور مسابقه و یا بازی باید حداقل به مدت ۱۰ دقیقه باشد.
-سالمندان برای برخورداری از سلامتی، باید فعالیت فیزیکی بدنی هوازی خود را با شدت متوسط به مدت ۳۰۰ دقیقه درهفته، فعالیت فیزیکی هوازی با شدت زیاد به مدت ۱۵۰ دقیقه در هفته و یا ترکیبی از فعالیت فیزیکی با شدت متوسط و زیاد، افزایش دهند.
-سالمندان با تحرک کمتر، باید به منظور افزایش تعادل و جلوگیری از زمین خوردن حداقل سه روز در هفته فعالیت های فیزیکی انجام دهند.
-فعالیت های تقویت عضلات بدن، باید ۲ روز در هفته یا بیشتر انجام شود.
-هنگامی که سالمندان به دلیل شرایط سلامتی شان نمی توانند تعداد دفعات توصیه شده برای فعالیت های بدنی را انجام دهند، باید متناسب با شرایط و توانایی هایشان فعالیت های جسمانی انجام دهند.
در این گزارش همچنین تاکید شده است: افراد با شرایط خاص، نظیر افرادی که از بیماری های قلبی و عروقی و همچنین دیابت رنج می برند باید قبل از انجام فعالیت های فیزیکی با پزشک خود مشورت کنند و به توصیه های پزشک خود توجه کنند. توصیه های بیان شده صرف نظر از جنسیت، نژاد، قومیت و یا سطح درآمد، برای تمامی سالمندان درنظرگرفته می شود.
سازمان جهانی بهداشت به سالمندانی که دارای مشکلات حرکتی هستند، توصیه کرده است: سالمندان می توانند باتوجه به توان ورزشی خود، خطرات احتمالی برای سلامتی یا محدودیت های شخصی که دارند از این توصیه ها و فعالیت های ورزشی استفاده کنند. سالمندانی که غیرفعال بوده و یا دارای محدودیت های خاصی هستند با توحه به مزایای سلامتی ناشی از این حرکات، می توانند از سطح سالمندان فاقد فعالیت به سالمندان دارای فعالیت اندک، خود را ارتقا دهند.

*مزایای فعالیت های فیزیکی سالمندان
به طورکلی، زنان و مردان دارای فعالیت کمتر با سالمندان دارای فعالیت فیزیکی مقایسه شده است و شواهد حاکی از آن است که نرخ های مرگ و میر در بیماری های قلبی و عروقی، فشارخون بالا، سکته مغزی، دیابت نوع ۲، سرطان روده بزرگ، سرطان سینه و … درسالمندان دارای فعالیت های فیزیکی، بسیار پایین تر است و اینگونه فعالیت ها از بیماری های قبلی و عروقی و دیابت نوع ۲ پیشگیری می کند و موجب افزایش سلامت استخوان ها نیز می شود. همچنین سطح عملکرد سالمندان را افزایش داده و خطر سقوط در سالمندان را کاهش می دهد و منجر به حفظ تعادل آن ها می شود.

تهیه و ترجمه: فریبا بهزاد