ید واحده ای که انقلاب ایران را مانا کرد

انقلاب اسلامی ایران از جمله انقلاب هایی در دنیا است که از ابتدای شکل گیری تا زمان به ثمر نشستن آن، بیشترین جمعیت مردمی از زن و مرد، پیر و جوان و طیف های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را به گرد خود جمع کرده است. انقلاب ایران در حالی اتفاق افتاد که ایران پیش از این مرحله تاریخی، پایگاه نظامی و جولانگاه استثمار غرب از جمله آمریکا بود. صنایع بزرگ کشور یا بوسیله خارجیان ساخته و اداره می شد یا اگر ایرانیان بانیان و سازنده بودند نیز انحصار کار با خارجیان بود. سیاسیون یا در زندان و زیر شکنجه بودند یا کلامی از آن ها برنمی خواست به گوشه ای از ازلت خزیده بودند. رای مردم معنایی نداشت؛ نه در بالاترین سطح اداری مملکت و نه در پایین ترین آن و این حکومت بود که بدون اعتنا به نظر و آرای مردمی دولت ها را یکی پس از دیگری تغییر می داد و نمایندگان منتخب و منصوب خود را در مجلس تصمیم گیری و قانون گزاری تعیین می کرد. بنابراین، انقلاب اسلامی در آن برهه از تاریخ تنها راه چاره مردمی بود که از ظلم و خفقان و وابستگی به تنگ آمده بودند.
آنان انقلابی را صدا زدند که مشی و روش اسلام را دنبال کند تا فقیر و غنی را یکی و در کنار هم بداند، اخلاق را محور حکومت قرار دهد و راهی را برگزیند و مردم را در زیرپرچم آن گردآورد که همه در کنار هم و ید واحده ای تشکیل دهند و در مسیر پیشرفت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور تلاش کنند. این فضای جدیدی بود که انقلاب اسلامی ایران برای مردمی ترسیم کرد که از سال ۴۲ تا ۵۷ با انتخاب رهبری مردمی با شخصیتی کاریزماتیک، ساده زیست و خودمانی، بتواند انقلاب بزرگ ایران را در منطقه قدرت خیز خاورمیانه هدایت کند. امام خمینی (ره) حتی با خروج از ایران نیز توانست اهداف انقلاب ایران را ترسیم و رهبری کند. پس او بود که در ۱۲ بهمن ماه ۵۷ با وجود همه تهدیدهای حکومتی و نظامی به ایران بازگشت تا رهبری انقلاب و ثمردهی آن را نه در خارج از کشور که در داخل میدان به عهده گیرد. او در کنار مردمش ماند و همین پایداری و روحیه انقلابی گری بود که روح الله الموسوی الخمینی را امام و رهبر بی بدیل برای نسل های مختلف انقلاب کرد.
اینک که در سی هشتمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران قرار داریم، ایران نه تنها از وابستگی به غرب و شرق تا حد بسیاری بی نیاز شده است، که با وجود یک جنگ خانمان سوز و تحمیلی هشت ساله و تحریم های سنگین و بی شمار کشورهای استثماری که به جای مستعمره کردن مستقیم کشورها راه های جدیدی برای استعمار خود یافته اند، در حوزه فرهنگ، دانش، صنعت، فناوری های جدید و سایر حوزه های علمی دنیای جدید، اگر از کشورهای تراز اول منطقه جلوتر نباشد قطعاً عقب نیست.
این روز باشکوه که یادآور حماسه آفرینی و فداکاری و ایثار ملتی بزرگ است که انسانیت و عشق را از مولایشان به ارث برده اند، بر فجرآفرینان و ملت غیور ایران اسلامی مبارک باد.