محصولات پگاه لرستان در روسیه

مصلی تهران از ۲۴ تا ۲۶ بهمن ماه جاری در گردهمایی بزرگ «صندوق های بازنشستگی؛ پیشران توسعه» میزبان صنایع و شرکت‍‍‍ های وابسته به صندوق های بازنشستگی خواهد بود. صندوق های بازنشستگی در کنار بحران هایی که با آن دست وپنجه نرم می کنند از تولید و فعالیت باز نایستاده اند و برای بهبود این روند نیز تلاش های مفید و به هنگامی داشته اند. از این منظر چنین فعالیت هایی نه تنها موجب افزایش بهره وری این نهادها شده که توسعه اقتصادی و بهبود اشتغال را موجب شده است. در این میان کارخانه “پگاه لرستان” با پروژه جدید شیر خشک و محصولات پودری در این نمایشگاه حضور دارد.

مدیرعامل شرکت پگاه لرستان، درباره محصولات جدید این شرکت و پروژه جدید تولید شیرخشک و محصولات پودری، گفت: فاز اول این پروژه همزمان با دهه فجر امسال راه اندازی می شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از ستاد خبری گردهمایی «صندوق های بازنشستگی؛ پیشران توسعه ملی»، حبیب الله فاضل، با اعلام این خبر، اظهار داشت: با توجه به وجود شیر مازاد در استان لرستان و برای تامین و پوشش شیر تولیدی دامداران، که اغلب خرده پا هستند، اقدام به تعریف و راه اندازی این پروژه شده است. انجام این مهم به منظور ایجاد مزیت برتر و رقابت در سطح دامداری های استان بوده است. به این صورت که مازاد شیر دامداری ها به شیر خشک تبدیل می شود تا برای صادرات و مصارف داخلی مورد بهره برداری قرار بگیرد.

وی افزود: از این محصول در صنایع لبنی و به منظور استفاده در تولیدات، در بازارهای شیرینی، شکلات و بیسکویت سازی، به عنوان مکمل مواد غذایی، غنی سازی محصولات و در فرآورده های گوشتی استفاده می شود.

فاضل با اشاره به هدف صادرات این محصول گفت: یکی از مشکلاتی که در بحث بازارهای صادراتی مطرح می شود بحث قیمت تمام شده محصولات است. اما شرکت پگاه لرستان، با توجه به سیاست گذاری دولت در بخش صادرات که مزیت هایی برای آن قائل شده است، این هدف را با همکاری شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران دنبال می کند.

مدیرعامل شرکت پگاه لرستان تاکید کرد: ما در حالی این کالای ایرانی را تولید می کنیم که رقبای خارجی هم وجود دارد. از طرفی قیمت تمام شده محصول رقابت را سخت می کند و از طرف دیگر، در حال حاضر یارانه برای تولید این محصولات به کارخانجات تولیدی پرداخت نمی شود. به طور کلی رقابت در بازار جهانی با توجه به قیمت های تمام شده سخت است اما برای توسعه لبنیات باید این فعالیت ها انجام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که برای صادرات چه کشورهایی بازار هدف شما هستند، گفت: افغانستان، پاکستان، کشورهای آسیای میانه و به تازگی روسیه از جمله کشورهایی هستند که صادرات به آنها صورت می گیرد. ما نیز این بازارها را مد نظر قرار داده ایم.

حبیب الله فاضل در ادامه یادآور شد: همچنین این پروژه ما سوپاپ اطمینانی برای تولید کارخانه است. همان طور که ممکن است فروش محصولات در فصولی کم یا زیاد شود تولید چنین محصولی برای متعادل سازی سیتم تولید است. به این طریق در کنار تولید سایر محصولات لبنی این محصول نیز تولید می شود.

فاضل با بیان اینکه با همکاری دولت می توانیم آینده بهتری را برای صنایع لبنی متصور شویم، گفت: ما در صنایع شیر ایران دریافت متوسطی داریم. بحث افزایش مصرف سرانه شیر و لبنیات مردم موضوعی است که باید به آن توجه بیشتری شود، درواقع برای این منظور فرهنگ سازی نیاز است. علاوه بر این اگر سرمایه گذاری ها به صورت متمرکز در سازمان بازنشستگی کشوری انجام شود تا از اعتبارات کم بهره برای کارخانجات تولیدی استفاده شود، اجرای طرح توسعه و بازدهی سرمایه بیشتر خواهد بود.

وی برگزاری گردهمایی و نمایشگاه «صندوق های بازنشستگی؛ پیشران توسعه ملی» را نمودی از پتانسیل و توانمندی های صنایع کشور خواند و گفت: با توجه به اینکه تعداد بازدیدکنندگان بالاست و علاوه بر مردم، شرکت های مرتبط نیز در این نمایشگاه حضور دارند، توانمندی بنگاه های تولیدی به مخاطبان معرفی می شود. همین امر برای شرکت ها تبلیغ بسیار خوبی است. نه تنها این نمایشگاه بلکه نمایشگاه های بین المللی هم چنین امکانی را فراهم می کنند.