توجه جهانی به ترویج خدمات بهداشتی و درمانی سالمندان

سازمان بهداشت جهانی، به منظور بهبود دسترسی افراد معلول و ناتوان به خدمات بهداشتی و افزایش آگاهی آن ها، دستورالعمل هایی درنظر گرفته و ترویج خدمات بهداشتی و درمانی را برای افراد ناتوان و همچنین سالمندان به ویژه سالمندان ناتوان ازجمله سیاست های درمانی در جهان اعلام کرده است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری و به نقل از سازمان بهداشت جهانی، گزارش ها حاکی از دسترسی نداشتن ۴۰۰ میلیون نفر از مردم جهان به خدمات درمانی ضروری دارد. همین امر سبب شده است تا کشورهای عضو سازمان ملل متحدتوافقی را تا سال ۲۰۳۰ میلادی امضا کنند که در آن دسترسی به پوشش درمانی جهانی به عنوان بخشی از اهداف توسعه این کشورها مورد توجه قرار گرفته است.
بیش از یک میلیارد نفر معادل حدود ۱۵ درصد از جمعیت جهان، حداقل از یک نوع ناتوانی رنج می برند، ۱۰۰ میلیون نفر تحت تأثیر فقر شدید قرارگرفته و ۱۵۰ میلیون نفر دچار مشکلات مالی هستند. از سوی دیگر، ۱۱۰ تا ۱۹۰ میلیون نفر از افراد ۱۵ ساله و بیشتر، از اختلال در عملکرد رنج می برند. شرایط سلامت در کشورهای مختلف جهان نشان می دهد که نرخ ناتوانی در بزرگسالان به دلیل سالمندی جمعیت و افزایش بیماری های مزمن رو به افزایش است. همچنین نیازهای درمانی افراد ناتوان برآورده نمی شود؛ چراکه آن ها دسترسی کمتری به خدمات بهداشتی و درمانی دارند.
گزارش های سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که افراد ناتوان نسبت به افراد بدون معلولیت، همواره به دنبال مراقبت های بهداشتی و درمانی بیشتر هستند. مطالعه بر روی افراد مبتلا به اختلالات روانی نشان می دهدکه تا یک سال پیش، ۳۵ تا ۵۰ درصد از مردم درکشورهای توسعه یافته و ۷۶ تا ۸۵ درصد افراد درکشورهای درحال توسعه، از هیچ گونه درمانی برخوردار نشدند.
ارتقای سلامت و فعالیت های پیشگیری برای افراد ناتوان در جهان به ندرت صورت می گیرد. به عنوان مثال، زنان ناتوان در مقایسه با زنان فاقد معلولیت، نسبت به تست های سرطانی زنان کمتر از تست غربالگری استفاده کرده و افراد ناتوانی که از اختلالات فکری و دیابت رنج می برند نیز کمتر مورد آزمایش قرار می گیرند.
متاسفانه روند سالمندی در جمعیت معلول جهان نیز زودتر از حد معمول خود آغاز می شود، به گونه ای که برخی از آنان در دهه های ۴۰ و ۵۰ زندگی خود می توانند نشانه های پیری زودرس را مشاهده کنند. همچنین افراد معلول به دلیل انجام رفتارهای پرخطر بهداشتی نظیر سیگارکشیدن، رژیم غذایی نامناسب و نداشتن فعالیت های فیزیکی، نرخ بالاتری از این نوع رفتار را به خود اختصاص می دهند.
سازمان بهداشت جهانی، به منظور بهبود دسترسی افراد معلول و ناتوان به خدمات بهداشتی و افزایش آگاهی آن ها، دستورالعمل هایی درنظر گرفته و ترویج خدمات بهداشتی و درمانی را برای افراد ناتوان و همچنین سالمندان به ویژه سالمندان ناتوان ازجمله سیاست های درمانی در جهان اعلام کرده است.
این سازمان، همچنین جمع آوری اطلاعات در زمینه سالمندی و مراقبت های درمانی از سالمندان و نشر آن، ظرفیت سازی درمیان سیاست گذاران بهداشتی و ارائه دهندگان خدمات درمانی و ترویج استراتژی آگاهی بخشی به افراد ناتوان در زمینه حفظ و ارتقای سلامت خود را از دیگر سیاست های درمانی معرفی کرده است.

تهیه و ترجمه: فریبا بهزاد