کارخانه کاغذسازی قائم شهر پس از ۱۴ سال آماده افتتاح شد

مدیرعامل شرکت صنایع کاغذسازی قائم شهر از احیای مجدد این کارخانه قدیمی و آماده افتتاح شدن آن پس از ۱۴ سال خبر داد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، مهدی کاملی با اعلام این خبر گفت: در سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» هلدینگ آتیه صبا، زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری پروژه های متعددی داشت که یکی از آن ها اجرای فاز نخست طرح احیای مجدد کارخانه کاغذسازی قائم شهر بود که با تجهیز خط تولید به ماشین آلات جدید، جذب نیروی انسانی لازم، اتمام ساخت ساختمان های اداری، آزمایشگاه، سالن تولید، انبار و حراست آن در محل جدید، پس از ۱۴ سال تعطیلی، آماده افتتاح شده است.
وی افزود: این آمادگی وجود دارد که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری پیش از سال ۹۶ یا پس از آن رسماً افتتاح و فعالیت آن پس از سال ها انتظار آغاز شود.
کاملی با بیان اینکه کارخانه کاغذسازی قائم شهر با اعتباری بالغ بر ۲۱۰ میلیارد ریال و در زمینی به مساحت پنج هزار و ۷۰۰ مترمربع مجدداً احیا و راه اندازی می شود، اظهار داشت: تاکنون، بیش از ۶۰ میلیارد ریال هزینه شده است. محل قبلی کارخانه کاغذسازی در زمینی به مساحت ۶۰ هزار و ۶۴۸ مترمربع، در داخل منطقه شهری قائم شهر قرار داشت که با اجرای فاز نخست احیای این کارخانه و خرید زمین جدید، محل آن به شهرک صنعتی سنگتاب منتقل شد.
کاملی به بخش های مختلف کارخانه کاغذسازی قائم شهر اشاره و بیان کرد: ساخت سالن تولید با مساحت دو هزار و ۵۰۰ مترمربع، سوله انبار با مساحت یک هزار مترمربع، ساختمان اداری، نگهبانی و حراست ۵۰۰ مترمربع و سالن رختکن و غذاخوری آن با مساحت۳۰۰ مترمربع پایان یافته است. همچنین ۱۹ دستگاه ماشین آلات صنایع تبدیلی و سلولزی خریداری و در خط تولید قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۵۰ نفر آماده به کار در این کارخانه هستند، گفت: با احیای کامل این کارخانه قدیمی، برای ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از ۳۰۰ نفر به شکل غیرمستقیم اشتغال ایجاد می شود؛ اما در این مرحله، برای ۵۰ نفر به صورت مستقیم در کارخانه و ۱۵۰ نفر غیرمستقیم در سطح کشور اشتغالزایی شده است.
وی با اشاره به محصولاتی که کارخانه کاغذسازی قائم شهر تولید می کند، گفت: انواع دستمال کاغذی، پد بهداشتی بانوان، پوشک کودک و بزرگسال، پدهای بیمارستانی و ظروف و سفره های کاغذی از جمله تولیدات این کارخانه پس از راه اندازی مجدد است. در مراحل بعدی تولید و با توجه به گستردگی و تنوع شرکت های زیرمجموعه هلدینگ آتیه صبا و نیاز آن ها به انواع کارتن و جعبه، تولید کارتن، مقوا و جعبه سازی در دستور کار قرار می گیرد.
کاملی با اشاره به آخرین آمار نیروهای شاغل در کارخانه کاغذسازی قائم شهر گفت: در سال۸۲ تعداد شاغلین به ۱۵۰ نفر می رسید که پس از توقف فعالیت کارخانه، تنها ۱۸ نفر باقی ماندند و از این تعداد نیز بین سال های ۹۲ تا ۹۴ هشت نفر بازنشسته شدند. اما هم اکنون ۵۰ نفر آماده به کار هستند.
مدیرعامل شرکت صنایع کاغذسازی قائم شهر با تاکید بر اینکه استراتژی این شرکت در زمینه مدیریت منابع انسانی ایجاد اشتغال پایدار و استفاده از تمامی نیروهای موجود جهت احداث مجموعه جدید است، اظهار داشت: جذب نیروی انسانی جدید از طریق آزمون است تا بهترین و متخصص ترین نیروها وارد سیستم شوند. همچنین از آنجایی که این شرکت وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، تلاش می شود با همکاری سازمان بهزیستی بخشی از نیروهای مورد نیاز کارخانه از میان سرپرستان خانوار جذب شوند.
کارخانه کاغذسازی قائم شهر در سال ۱۳۵۵ با نام حریر آغاز به کار کرد. این شرکت در دهه های متمادی، قطب اقتصادی منطقه و پیشرو در صنعت سلولوزی کشور بود، اما در اوایل سال ۱۳۸۲ فعالیت تولیدی آن به دلایل مختلی از جمله مشکلات مالی، کمبود نقدینگی، فرسودگی ماشین آلات و مشکلات زیست محیطی متوقف و در سال ۱۳۸۵ از بورس اوراق بهادار نیز خارج شد. با تلاش صندوق بازنشستگی کشوری و هلدینگ آتیه صبا، مجدداً این کارخانه به روزهای اوج خود باز می گردد.