شایع ترین مشکلات پوستی در سالمندان

یک متخصص بیماری‌های پوست و مو گفت: خشکی پوست، اگزما و خارش پوست از شایع ترین مشکلات پوستی در سالمندان است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، دکتر غلامرضا عشقی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، اظهار داشت: خشکی پوست از شایع ترین مشکلات پوستی در سالمندان است که موجب ایجاد اگزما، خارش‌های پوستی، پوسته‌ریزی و چروک شدن پوست می‌شود.
عشقی تصریح کرد: برای رفع خشکی پوست سالمندان، توصیه می‌شود در هفته، بیش از دو یا سه بار استحمام نکنند و برای شست و شو از صابون های کرم‌دار استفاده کنند.
وی با بیان اینکه استفاده از لیف و کیسه در حمام خشکی پوست را افزایش می دهد، افزود: به سالمندان توصیه می‌شود، از لیف و کیسه استفاده نکنند. از آنجا که بازسازی پوست در سالمندان با سرعت کمتری انجام می شود، حساسیت‌های پوستی در آنان افزایش پیدا می‌کند.
عشقی درباره اگزمای سالمندان نیز گفت: اگزما بیشتر در دست، پا و کف دستان پدید می‌آید، بنابراین، بهتر است به جای شامپوهای بدن و مایع‌های شوینده از صابون استفاده شود.
این متخصص بیماری‌های پوست و مو همچنین عنوان کرد: خارش پوست نیز یکی دیگر از مشکلات پوستی شایع در دوران سالمندی است که موجب آزار آنان می‌شود، این خارش پوست ممکن است شامل تمام نقاط بدن و یا تنها محدود به دست، ساق پا یا پشت بدن باشد.
وی افزود: افراد برای درمان خارش می‌توانند پس از استحمام از مرطوب‌کننده ها استفاده کنند، از کشیدن کیسه و لیف بپرهیزند و از شامپوی بدن استفاده نکنند. اگر باوجود رعایت این نکات، خارش پوست برطرف نشود باید به پزشک مراجعه کنند.
عشقی به سالمندان توصیه کرد: از موادغذایی سالم، میوه و سبزیجات استفاده کرده و مصرف گوشت، غذای سالم و پروتئین ها را در حد معقول فراموش نکنند.