“هوشمندی سازی سیستم ها” و “توانمندسازی بازنشستگان” محور فعالیت های صندوق

معاون اداری و مالی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: هوشمندسازی سیستم های ارتباطی میان صندوق بازنشستگی کشوری و مخاطبان و توانمندسازی بازنشستگان دو رویکرد مهم این صندوق است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، محمدرضا ترابی در گردهمایی مدیران استانی صندوق بازنشستگی کشوری و روسای شورای موقت کانون های بازنشستگی سراسر کشور در تهران، اظهار داشت: تلاش این صندوق در جهت اجرای طرح هایی است که سبب کاهش مراجعه حضوری بازنشستگان و مخاطبان به صندوق و نمایندگی های آن شود.
ترابی با بیان اینکه امسال برای بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان حدود هزار میلیارد تومان هزینه پیش بینی می شود، گفت: بخشی از این هزینه از بازنشستگان کشوری و بخش دیگر از محل سودآوری شرکت های وابسته به صندوق تامین می شود.
وی افزود: در دو سال اخیر تلاش فراوانی برای اجرای سیستم نظارتی جامع در بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان کشوری انجام شده که در حال حاضر سامانه هوشمند نظارتی راه اندازی و آغاز به کار کرده است.
وی افزود: با ایجاد این سیستم هوشمند، ریال به ریال هزینه های درمانی هر بیمار، بیمارستان، نوع خدمات درمانی و حتی داروهای مورد استفاده مشخص شده است و ضمن مشخص شدن هزینه درمان، به نظارت بیشتر و دقیق بر ارائه این نوع خدمت کمک می کند. این سیستم برای بیماران خاص نیز اجرا شده است.
ترابی تاکید کرد: با توجه به دقت و هوشمندی که این سیستم در حوزه بیمه تکمیلی درمان ایجاد کرده است، باید این فناوری برای سایر خدمات صندوق نیز استفاده شود.
ترابی با بیان اینکه دو نیاز اساسی برای بازنشستگان شناسایی شده است، تصریح کرد: مسأله نخست، ایجاد فرهنگ ورزش بهنگام و به اندازه است که می تواند تا ۳۰ درصد از بیماری های سالمندان و بازنشستگان را کاهش دهد و دوم، تغذیه مناسب است که می توان با اصلاح روش های تغذیه، با کمترین هزینه، سلامت بازنشستگان را تضمین کرد.
وی با بیان اینکه گسترش بهداشت فردی و سلامت جسمی بازنشستگان از طریق آموزش های لازم قابل اجرا است، اظهار داشت: در این حوزه و با زمینه مبارزه با آلزایمر، چهار هزار مربی در سطح کشور آموزش دیدند.
معاون اداری و مالی صندوق بازنشستگی کشوری، محدودیت های اقتصادی و اوقات فراغت زیاد در دوران بازنشستگی را از دیگر مسائل مهم این دوران دانست و گفت: در حال حاضر، متوسط سن بازنشستگی در کشور ۵۱.۵ سال است که پس از این سن، فرد همچنان توانمندی ذهنی و جسمی لازم را دارد. بنابراین، صندوق تلاش کرده است تا برای اوقات فراغت بازنشستگان کشوری به نحوی برنامه ریزی کند که علاوه بر استفاده بهینه از این زمان، به درآمد اقتصادی فرد نیز کمک شود.

خبرنگار: سید بهنام اخوت پور
عکس: راحله شیخ