سهم ۲۰ درصدی ایران از صادرات لبنیات به عراق

مدیرعامل هلدینگ صنایع غذایی، کشاورزی و دارویی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه لبنیات ایرانی به بخش شرقی موصل رسیده است، گفت: از ۶۰۰ میلیون دلار صادرات لبنیات به کشور عراق، سهم جمهوری اسلامی ایران ۲۰ درصد است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از خبرگزاری ایرنا، علی رومی افزود: شرکت پگاه در طول ۱۰ ماه گذشته بالغ بر ۶۰ میلیون دلار انواع لبنیات به بازار عراق عرضه کرده است.
وی تعداد شرکت های ایرانی صادرکننده مواد لبنی را به عراق بیش از ۲۰ شرکت برشمرد و گفت: خوشبختانه ایران در صادرات مواد لبنی از ترکیه و عربستان سعودی به عنوان رقبای سنتی خود، پیشی گرفته و اکنون مهمترین تامین کننده مواد لبنی مردم عراق است.
رومی نگرش راهبردی شرکت های تولید کننده لبنیات در ایران را راه اندازی خط تولید و انتقال دانش فنی تولید لبنیات به عراق عنوان کرد و گفت: یکی از شرکت های ایرانی در این راستا موفق به ایجاد خط تولید خود در عراق شده هرچند هنوز تولید را شروع نکرده است. صنایع لبنیات ایران دو روش شامل راه اندازی خط تولید و همچنین انتقال دانش فنی در حوزه لبنیات به عراق را در دستور کار خود قرار داده است.
به گفته وی، عراق به دلیل جنگ های مستمر، شرایط اقتصادی و بی ثباتی سیاسی و امنیتی، هنوز در زمینه تولید داخلی لبنیات با کمبودهای جدی روبه رو است و بر همین اساس، بخش اعظم لبنیات این کشور از محل واردات به ویژه از ایران تامین می شود.
مدیرعامل هلدینگ صنایع غذایی،کشاورزی و دارویی صندوق بازنشستگی کشوری همچنین گفت: شرکت پگاه در طول روزهای گذشته توانسته است بالغ بر ۱۰۰ هزار دلار لبنیات خود را به مناطق آزاد شده موصل در عراق صادر کند تا به این صورت نیاز خانواده های موصل تامین شود.
رومی تاکید کرد: شرایط ویژه در کشور عراق بویژه از زمان تجاوز گروه تروریستی داعش به عراق، مردم این کشور اعتماد بیشتری به محصولات ایرانی پیدا کرده اند و به همین دلیل با وجود ناامنی ها و پایین آمدن قدرت خرید مردم، صادرات لبنیات از جمله شرکت پگاه به این کشور از ۱۰۰ میلیون دلار کمتر نشده است.