مسکن بازنشستگان نیازمند توجه دولت و تامین مالی

مدیرعامل هلدینگ ساختمانی تراز پی ریز وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری گفت: این صندوق در سه بخش شامل بازنشستگان فاقد مسکن، نسل بعدی بازنشستگان و شاغلینی که در آستانه بازنشستگی هستند، طرح هایی در دست بررسی دارد که انجام هر یک از این طرح ها، نیازمند تامین منابع مالی لازم و کمک های دولت است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از خبرگزاری پانا، امیرحسین کریمی با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دو بازوی اقتصادی مهم شامل سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری دارد، گفت: در حال حاضر شرکت های صندوق بازنشستگی کشوری در قالب شش هلدینگ اقتصادی شامل هلدینگ انرژی، عمران و ساختمان، هلدینگ صنعت و معدن، حمل و نقل و گردشگری، کشاورزی، غذایی و دارویی و همچنین هلدینگ مالی و سهام اداره می شوند.
وی تصریح کرد: یکی از رسالت های صندوق بازنشستگی کشوری این است که عیار دارایی های خود را بالا برده و ارزش آفرینی کند. بنابراین، یکی از استراتژی ها در اداره صندوق فاصله گرفتن از درآمدهای ناپایدار و حرکت به سمت درآمدهای پایدار است.
کریمی با بیان اینکه مسکن نباید به عنوان یک پارامتر جدا از اقتصاد کشور تحلیل شود، تصریح کرد: رونق بخش مسکن برآیند دو شاخص ازدواج و اشتغال است که متاسفانه این شاخص ها در کشور آمار مناسبی ندارند.
وی در ادامه از تخصصی کردن ساخت و سازها و شناسنامه دار شدن املاک در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: تصویب قانون مالیات بر ساخت و ساز سبب می شود بخش اعظم سازندگان کنونی در این حوزه که تنها به دلیل سودآوری بالا وارد این بخش شده اند، از چرخه ساخت و ساز خارج شده و قطعاً نقش مهمی در تخصصی شدن ساخت و ساز در کشور به دنبال خواهد داشت.
کریمی همچنین قانون پیش فروش مسکن را نیز قانونی مهم و تثبیت کننده در بخش مسکن اعلام کرد و افزود: با اجرای این قانون مردم با آرامش بیشتری نسبت به پیش خرید یا پیش فروش ساختمان اقدام می کنند و مشکلاتی که در گذشته در این خصوص وجود داشته مرتفع خواهد شد.
مدیرعامل هلدینگ ساختمانی تراز پی ریز در خصوص آینده صنعت ساختمان نیز گفت: معاملات و تولید مسکن در کشور در آینده ای نه چندان دور به سمتی حرکت می کند که سودهای کلانی که برخی تولیدکنندگان در سال های گذشته به دست می آوردند از بین خواهد رفت.
وی با بیان اینکه عدم ساخت تخصصی مسکن موجب شده تا عمر ساختمان ها در ایران به زیر ۲۰ سال برسد، تصریح کرد: سازندگان ضوابط فنی ساخت را رعایت نمی کنند که این شرایط قیمت تمام شده و عمر مفید ساختمان را برای مردم کاهش می دهد.
کریمی با بیان اینکه در اغلب کشورهای دنیا استقبال از مسکن اجاره ای بیشتر از خرید است، گفت: به دلیل عدم اطمینان و آرامش خاطری که مردم دارند و نوساناتی که قیمت ها تجربه می کنند، مردم تمایل به خرید مسکن دارند و همین شرایط مسکن را به مهم ترین دغدغه اقتصادی مردم تبدیل کرده است.