افزایش طول عمر بزرگ ترین دستاورد قرن بیستم

توسعه اجتماعی و اقتصادی دربسیاری از مناطق جهان، درطول ۵۰ سال گذشته، سبب کاهش باروری و افزایش چشمگیر امید به زندگی همراه بوده که این پدیده، منجر به پیری سریع جمعیت در جهان شده است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری و به نقل ازسازمان بهداشت جهانی، درکشورهایی با درآمد متوسط و کم، پیری جمعیت با شدت سریع تری رخ می دهد. حتی درکشورهای جنوب صحرای آفریقا که ازنظر ساختار جمعیتی دارای جوان ترین ساختار جمعیت جهانی است، پیش بینی می شود تعداد افراد بالای ۶۰ سال، بیش از سه برابر افزایش یابد و از ۴۶ میلیون در سال ۲۰۱۵ به ۱۴۷ میلیون نفر در سال ۲۰۵۰ برسد.
یکی از دستاوردهای بزرگ قرن ۲۰، افزایش طول عمرشناخته شده است و یکی از بزرگترین چالش های بهداشتی و درمانی در نیمه اول قرن ۲۱ نیز اطمینان از بهره مندی سالمندان از سلامتی کامل است که برای رفع این چالش، باید تغییراتی در نگرش ها و تعهدات سلامتی سالمندان ایجاد شود.
باتوجه به اینکه سالمندان نقش بارزی در جامعه دارند، از این رو، افزایش امید به زندگی ممکن است فرصت های زیادی را در اختیار سالمندان قرار دهد. گزارش ها نشان می دهد، ایجاد فرصت ها و مشارکت سالمندان به شدت برسلامت جمعیت سالمند موثر است.
درکشورهای ثروتمند، سالمندان می توانند سال ها با سلامتی کامل زندگی کنند، درحالی که شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است آن ها باگذشت زمان با از دست دادن حافظه مواجه شوند. همچنین شواهد حاکی از آن است که امروزه، سالمندان نسبت به والدین شان در همین سنین، از ظرفیت های فیزیکی بیشتری لذت می برند.
اما درکشورهایی با درآمد کم و متوسط، سالمندان بیماری های متفاوتی را تجربه کرده و دچار اختلال عملکرد می شوند. در بسیاری از جوامع، نبود بهداشت مناسب در میان سالمندان منجر به بیماری های مزمن می شود که در صورت تشخیص زودهنگام، می توان از بروز آن بیماری ها جلوگیری کرد.

تهیه و ترجمه: فریبا بهزاد