زنان شاغل سالم‌ترند

مطالعات انجام‌شده در کشورهای پیشرفته دنیا حکایت از برتری نسبی وضعیت سلامت زنان شاغل در مقایسه با زنان غیرشاغل دارد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از سایت خبری تامین??، شاخص‌های سلامت روانی در میان زنانی که صرفا به ایفای نقش زن خانه‌دار محدود شده‌اند، در مقایسه با زنان شاغل، پایین‌تر است. در مطالعات انجام‌شده بر اهمیت افزایش نقش‌ها و تاثیر مثبت آن در ارتقای وضعیت سلامت روحی و جسمانی زنان تاکید شده است.
شیرین احمدنیا در تحقیقی با عنوان «اثرات اشتغال بر سلامت زنان در بین مادران شهر تهران» به واکاوی شاخص‌های سلامت زنان و اثرات مرتبط با آن در بین حدود یک هزار زن شاغل ۱۸ تا ۶۰ سال که حداقل یک فرزند دارند، پرداخته است.
در این پژوهش، سه دسته از شاخص‌های موثر در سلامت روانی زنان شامل شاخص‌های اجتماعی، جمعیت‌شناختی و متغیرهای زمینه‌ای، شاخص‌های مربوط به اشتغال و نقش‌های اجتماعی زنان و متغیرهای زمینه‌ای و بینابینی بررسی شده است.
بررسی های این پژوهش نشان داد که مادران شاغل در مقایسه با مادران غیرشاغل از نظر متغیر متوسط سن ازدواج تفاوت معناداری به لحاظ آماری دارند. زنان شاغل به طور متوسط در ۲۲ سالگی و زنان غیرشاغل و خانه‌دار در ۱۸ سالگی ازدواج کرده‌اند. این امر می‌تواند تحت تاثیر عوامل سطح تحصیلات قرار گیرد.
همچنین میزان تحصیلات زنان شاغل به طور معنا‌داری بالاتر از متوسط سال‌های تحصیل زنان غیرشاغل است. زنان شاغل به طور متوسط ۱۲.۹ سال و زنان خانه‌دار ۹.۵ سال تحصیل کرده‌اند. به همین ترتیب در مورد سن زنان در اولین بارداری، تفاوت معناداری میان این دو گروه ملاحظه شده است. زنان شاغل به طور متوسط در ۲۳.۹ سالگی و زنان خانه‌دار در تهران در ۲۰ سالگی برای اولین بار باردار شده بودند.
بر اساس یافته‌های این پژوهش، شاخص‌های سلامت زنان شاغل به میزان مشخصی از زنان غیرشاغل بالاتر است. همچنین زنان شاغل در خانه به نسبت زنان شاغل در خارج از خانه، در وضعیت سلامت جسمی و روحی روانی پایین‌تری قرار دارند. بر این اساس، کار کردن مادران در خارج از خانه در مقایسه با کار کردن آن‌ها در خانه دارای امتیاز قابل‌توجهی از نظر بهبود شرایط سلامت روانی مادران است.