کارکردهای دوگانه و متعارض در امر خیر

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: کارکردهای دوگانه و متعارض در امر خیر وجود دارد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، سید محمد امین قانعی راد افزود: امر خیر می تواند در برساخت امر اجتماعی، همبستگی، مشارکت جمعی و حقوق اجتماعی کمک کند و منجر به یکپارچگی اجتماعی شود؛ در عین حال ممکن است جامعه را بخشی کرده و به دو بخش تقسیم کند.
قانعی راد اضافه کرد: امر خیر، شکاف های اجتماعی را توجیه می کند و وجدان انسان هایی که درگیر نابرابری اجتماعی هستند را آرام می کند، چراکه خودشان مولد نابرابری هستند.
وی تصریح کرد: امر خیر فقر و نابرابری و ناتوانی را بازتولید می کند و می تواند توجیه اخلاقی و شرعی نیز برای آن ایجاد کند.
وی با بیان اینکه «دولت رفاه» منجر به وابستگی شهروندان به دولت شده و استقلال آنان را می گیرد، گفت: امر خیر ممکن است منتهی به تحقیر افراد شود، همانند امر خیری که از طریق یارانه دولتی به مردم منجر به تحقیر شهروندان می شود.
قانعی راد بیان داشت: در امر خیر با یک وضعیت دوگانه مواجه هستیم و صرفا منجر به تولید سرمایه اجتماعی نخواهد شد؛ بنابراین، باید نگاه جامعه نسبت به امر خیر تغییر کند و نظریه اجتماعی برای آن ساخته شود که دو بُعد مثبت و منفی آن را پوشش دهد.
وی با بیان اینکه امر خیر در یک فرآیند، بخشی از آسیب های اجتماعی را در شهروندان ایجاد می کند، اظهار داشت: پذیرش مسوولیت جمعی در بین نهادهای سه گانه دولت، جامعه و بازار باید نهادینه شود، چراکه جامعه مولد آسیب های اجتماعی، بازار مولد فقر و نابرابری است و دولت باید بداند که آسیب های اجتماعی محصول عملکرد این نهاد است.
قانعی راد تاکید کرد: شهروندان به تنهایی در ایجاد آسیب های اجتماعی مقصر نیستند، بلکه سه نهاد جامعه، دولت و بازار مقصرند؛ به این دلیل که هیچ فردی تصمیم نمی گیرد دست به خود ویرانی بزند و در نهایت «امر خیر» منجی او شود.

خبرنگار: مینا شیروانی