سالمندی جمعیت، چشم اندازی نگران کننده برای ژاپن

جمعیت جهان به سرعت درحال پیرشدن است و تا چندسال آینده تعداد سالمندان ۶۰ ساله و بیشتر به بیش از یک میلیارد نفر خواهد رسید.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری و به نقل از روزنامه گاردین در تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶، تعداد سالمندان در سراسر جهان، نسبت به تعداد کودکان افزایش یافته است. ژاپن ازجمله کشورهایی است که با روند رو به رشد پدیده سالمندی روبرو شده و تعداد افراد مسن در آن بسیار بالا است به گونه ای که به ازای هر چهار زن، یک زن سالمند ۶۵ ساله یا بیشتر وجود دارد.
نسبت جمعیت سالمندان به جمعیت در سن کار در ژاپن به سرعت درحال تغییر است. با افزایش سن امید به زندگی و کاهش زاد و ولد در ژاپن، آمار سالمندان این کشور روند افزایشی سریعی به خود گرفته است. سن امید به زندگی در ژاپن برای مردان ۷۹.۹ و برای زنان ۸۶.۴ سال است.
جمعیت کشور ژاپن ۱۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است که ۲۵.۱ درصد جمعیت کشور را افراد بالای ۶۵ سال سن تشکیل می دهند؛ پیش بینی شده است که تا سال ۲۰۲۵ میلادی، حدود ۲۷.۴ درصد از جمعیت کشور ژاپن را سالمندان تشکیل دهند که از هر سه نفر ژاپنی، یک نفر بالای ۶۵ سال خواهد بود. به همین دلیل، این کشور درحال از دست دادن جمعیت در سن کار خود است.
از سوی دیگر، پیش‌بینی شده که جمعیت این کشور در سال ۲۰۵۵ میلادی به ۸۹ میلیون و ۹۳۰ هزار نفر برسد که جمعیت سالمندان این کشور در آن زمان ۴۰.۵ درصد افزایش خواهد یافت.
این گزارش حاکی است که نسبت زنان سالمند در ژاپن به ۲۵.۴ درصد رسیده است. در برخی از نقاط جهان، سالمندان تا سن ۱۰۰ سالگی عمر می کنند که این طول عمرطولانی، امکان بازنشستگی دیرهنگام را برای آنها فراهم می کند؛ بنابراین، دولت ژاپن باید در زمینه تغییرات جمعیتی تدابیر جدی بیاندیشد.

تهیه و ترجمه: فریبا بهزاد
منبع: www.theguardian.com