محققان ایتالیایی راه جدیدی برای درمان آلزایمر یافتند

یک گروه از محققان ایتالیایی موفق به کشف منشا بیماری آلزایمر شدند که بدین ترتیب راه جدیدی را برای درمان آن پیش روی دانشمندان گذاشته است.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی ایتالیا (انسا)، یک گروه از محققان ایتالیایی به ریاست مارچلو داملیو و هماهنگی دانشگاه کمپوس بیومدیکو شهر رم، موفق شدند منشأ مکانیزم بیماری آلزایمر را کشف کنند. این تحقیقات راه جدیدی را برای مطالعه و جستجوی درمان بیماری آلزایمر باز کرده است.
به عقیده محققان، منشا این بیماری را نباید در هیپوکامپ، ساختار عصبی مرکزی بلکه باید در عملکرد حافظه جستجو کرد، به عبارتی منشا آلزایمر در فضای مغزی مرتبط با حافظه نیست، بلکه این بیماری بر اثر مرگ برخی از نورون ها در منطقه ای مربوط به اختلالات خلقی صورت می گیرد.
این تحقیقات جدید که با همکاری بنیاد IRCCS Santa Lucia و مرکز ملی تحقیقات ایتالیا انجام شده، بر روی منطقه ای از مغز متمرکز است که در آن دوپامین در نورون مرتبط به اختلالات خلقی، تولید می شود و همین امر مانند یک اثر دومینو، منجر به مرگ نورون های تولید کننده دوپامین و نارسایی این ماده در هیپوکمپ شده و در نهایت فرد مبتلا، حافظه خود را از دست می دهد.
در ایتالیا حدود ۶۰۰ هزار نفر مبتلا به بیماری آلزایمر هستند. افراد دچار آلزایمر ابتدا با فراموش کردن برخی چیزها و سپس با فراموشی حتی چهره بستگان و خانواده خود نیازمند کمک حتی برای فعالیت های ساده می شوند.
در جهان ۴۷ میلیون نفر مبتلا به آلزامیر هستند.