خیز جدید برای درمان آلزایمر با زهر زنبور عسل

محققان راهی برای رساندن دارو به مغز یافته‌اند که در صورت موفق بودن می‌تواند برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله آلزایمر موثر باشد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از خبرگزاری اقتصاد ایران، ساختار مغز انسان به گونه‌ای است که بین خون و مغز یک ماده واسط وجود دارد که مانع رسیدن مستقیم خون به مغز می‌شود و به همین دلیل رساندن مواد دارویی موجود در خون به مغز را مشکل می‌کند.
سد خونی مغزی یا در اصطلاح پزشکی (BBB) محدوده جدا کننده بین مایع برون‌سلولی مغز در سیستم اعصاب مرکزی و جریان خون گردشی در بدن است، بطوریکه اگر مواد رنگی به‌درون خون تزریق شود می‌توان مشاهده کرد که از این ماده درون مغز اثری دیده نمی‌شود.
این پرده یا سد از مویرگ‌های ویژه ای تشکیل شده که بر خلاف ساختار عادی در مویرگ‌ها دارای منافذ معمول نبوده و اتصال بین سلولی در آنها از نوع اتصال‌ محکم است و در نتیجه بسیاری از مولکول‌ها و ریز مولکول‌ها و همچنین باکتری‌ها قادر به گذشتن از آن‌ها (از طریق انتشار) و رسیدن به مایع مغزی نخاعی در مغز نیستند، اما به دلیل پوشش بافت داخلی این مویرگ‌ها از پروتئین‌های ویژه، ورود گلوکز به مغز به عنوان تغذیه کننده امکان‌پذیر است. همچنین تبادل گازی (اکسیژن- دی‌اکسید کربن) بین خون گردشی و مغز از این سد بدون مشکل قابل انجام است.
برخی ذرات مانند سم حیوانات و مواد موجود در نیکوتین سیگار از این غشا عبور می‌کنند.
پیش از این محققان روش‌های مختلفی را برای رساندن مواد دارویی به مغز معرفی کرده بودند، اما محققان اسپانیایی در موسسه تحقیقات بیومدیکال بارسلون، برای اولین بار از یک ساختار پروتئینی در سلول ها یا پپتاید به نام آپامین که در زهر زنبور موجود است استفاده کردند که می تواند در سیستم عصب مرکزی فردی که نیش خورده تجمع کند.
دانشمندان تلاش می کنند با توجه به توانایی این ماده در عبور از سد خونی مغز، مواد دارویی مورد نظر خود را در خون به همراه این ماده به مغز برسانند.
بیماری هایی نظیر آلزایمر، مننژیت، صرع، اسکلروز چندگانه (ام‌اس)، بیماری لایم و هاری از جمله بیماری هایی هستند که برای درمان آن ها باید دارو به مغز بیمار رسانده شود که این روش می‌تواند برای درمان این بیماری ها موثر باشد.
نتایج این تحقیق در کنفرانس انجمن شیمی آمریکا ارائه شده است.