راه اندازی دانشگاه سالمندان در شهرستان رفسنجان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از راه اندازی دانشگاه سالمندان در شهرستان رفسنجان با عنوان دانشگاه ویژه نسل سوم (University of Third Age) خبر داد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، احمد جمالی زاده در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، اظهار داشت: امروزه افزایش امید به زندگی و کاهش باروری کلی، موجب افزایش درصد سالمندان در کل جمعیت شده است و به همین دلیل، جمعیت جهان به سرعت در حال پیر شدن می باشد.
جمالی زاده افزود: رشد سریع تعداد افراد سالمند در کشورها به این معنی است که افراد بیشتری وارد دوره پیری خواهند شد، دوره ای که خطر بیماری های غیر واگیر در آن بطور قابل توجهی بالا است. بنابراین پیرشدن جمعیت چالش های جدید و جدی برای بهداشت و درمان همه کشورها در پی دارد.
وی با بیان اینکه در ایران نیز افزایش امید به زندگی در پنج دهه اخیر سبب افزایش مداوم نسبت سالمندان شده است، یادآور شد: در سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰، درصد سالمندان بالاتر از ۶۰ سال به حدود ۸.۲۶ درصد در کل جمعیت کشور رسید که تخمین زده می شود این میزان تا سال ۲۰۵۰ میلادی به حدود ۲۶ درصد کل جمعیت کشور افزایش یابد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، تصریح کرد: با افزایش تعداد سالمندان مساله بهداشت، سلامت و تامین آسایش و رفاه آنان در جامعه هر روز ابعاد تازه وگسترده ای پیدا می کند. بنابراین لازم است همه افراد به نحوی زندگی کنند که در آینده سالمندان سالمی بوده و بتوانند در زمینه های اجتماعی و اقتصادی فعال باشند.
جمالی زاده خاطرنشان کرد: به منظور تامین مولفه های سالمندی موفق و سالم، برخی کشورها مانند فرانسه، انگلیس، استرالیا، چین، هندوستان و … اقدام به تأسیس دانشگاهی با عنوان دانشگاه نسل سوم (U3A)، به عنوان مجموعه آموزشی برای سالمندان کردند.
جمالی زاده با بیان اینکه در ایران برای اولین بار در سال ۱۳۹۱ دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اقدام به راه اندازی دانشگاه نسل سوم کرد، افزود: با توجه به تجربه موفق برخی کشورها و همچنین دانشگاه زاهدان در این زمینه و با توجه به کم رنگ بودن نقش سالمندان در فعالیت های اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با همکاری مرکز تحقیقات سالمندی تصمیم گرفت تا دانشگاه ویژه نسل سوم (سالمندان) را در شهرستان رفسنجان طراحی و اجرا کند.
وی اظهار داشت: این طرح ضمن تکریم و پاسداشت خدمات و شایستگی های این سرمایه های پنهان که در گذشته موجب تحول و پویایی کشور بوده اند، شرایط بازگشت آن ها از حاشیه به متن جامعه را نیز فراهم کرده و در جهت ارتقای آگاهی این عزیزان و به روز شدن اطلاعات آنان گام برمی دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان یادآور شد: در این دانشگاه، از تمامی افراد بالای ۵۰ سال با حداقل مدرک دیپلم، نام نویسی شده و در هر دوره که حدود هشت هفته است، تعداد ۳۰ تا ۳۵ نفر پذیرش می شوند تا بر اساس واحدهای از پیش تعیین شده (تئوری و عملی) آموزش دیده و گواهی دریافت کنند.