جای خالی صندوق های بازنشستگی در بازار سرمایه

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: یکی از ارکان بازار سرمایه صندوق های بازنشستگی است و جای این صندوق ها در بازار سرمایه خالی است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از ایسنا، عبدالناصر همتی در آیین آغاز به کار دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، یکی از ارکان بازار سرمایه را صندوق های بازنشستگی ذکر کرد و گفت: جای این صندوق ها در بازار سرمایه خالی است به ویژه اینکه بازار سرمایه نتوانسته آنگونه که باید در تامین مالی کشور نقش ایفا کند.
همتی گفت: توسعه بازارهای مالی مهم‌ترین نقش را در تحول متغیرهای حقیقی اقتصاد کلان دارد. به همین دلیل برای تحول در شاخص‌های حقیقی اقتصاد، نیاز است که بازار مالی متحول شود.
وی افزود: در حال حاضر در کشورهای پیشرفته دنیا، یک سوم اوراق بلندمدت را بیمه‌ها خریداری می کنند، اما در ایران این کار بسیار محدود و اندک است. از طرفی نقش بازار سرمایه در بین بازارهای مالی از بیمه‌ها هم کمرنگ‌تر است.
همتی تصریح کرد: در همه جای دنیا، بازار از طریق بیمه عمر تقویت می‌شود، اما در ایران بیمه‌های عمر نتوانستند آنطور که باید رشد کنند. یکی از دلایل آن وجود بازار پولی است. با همه این محدودیت‌ها شاهد افزایش ۴۰ درصدی رشد در بیمه‌های عمر هستیم و امیدواریم تا پایان برنامه ششم توسعه این میزان به ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند.
وی با تاکید بر اینکه نرخ سپرده‌های بانکی باید کنترل شود، یادآور شد: در حال حاضر ۳۲ شرکت بیمه به صورت فعال در کشور وجود دارند.
همتی با اشاره با آثار برجام در صنعت بیمه کشور گفت: امروز، نتایج برجام را در فعالیت بیمه‌های کشور شاهد هستیم. سال گذشته نشست ها و ملاقات های فراوانی با تعداد زیادی از مدیران ارشد بیمه‌های اروپایی انجام شد که تمایل همه آن ها برای همکاری با صنعت بیمه کشور از جمله دستاوردهای برجام است.