افزایش سن بزرگترین عامل خطرساز بیماری آلزایمر

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان کردستان، مهم ترین عامل خطرساز بیماری آلزایمر را افزایش سن فرد عنوان کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری به نقل از خبرگزاری فارس، جلال برومند در سمینار علمی، آموزشی بیماری آلزایمر با رویکرد پیشگیری، اظهار داشت: برابر شواهد، افزایش ابتلا به دمانس و بیماری آلزایمر، از پیامدهای سالخوردگی و سالمندی است. در جهان هر چهار ثانیه یک نفر به دمانس مبتلا و در ایران نیز به طور تقریب هر هفت دقیقه یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود.
برومند همچنین بیان کرد: روند روبه رشد سالمندی و به تبع آن افزایش جمعیت مبتلا به دمانس و آلزایمر از یک سو و دغدغه‌های مدیران صندوق بازنشستگی کشوری از دیگر سو، موجب شد تا تفاهم‌نامه‌ای بین این صندوق و انجمن آلزایمر ایران که دارای تجارب داخلی و ارتباطات بین‌المللی بسیار ارزشمندی است، منعقد شود.
وی با بیان اینکه بزرگترین عامل خطرساز ابتلا به دمانس و بیماری آلزایمر، سن فرد است، افزود: مطابق با آمارهای جهانی، پنج درصد از افراد بالای ۶۵ سال و حدود ۴۰ درصد از افراد بالای ۸۵ سال مبتلا به دمانس هستند.
برومند با بیان اینکه بر اساس برآوردهای انجمن آلزایمر ایران، هزینه‌های درمان و نگهداری بیمار آلزایمری در ایران بین ۲ تا ۴ میلیون تومان در ماه است، گفت: اگر اکنون به فکر پیشگیری از این بیماری باشیم علاوه بر صرفه‌جویی اقتصادی از نظر بهداشت اجتماعی و روانی خانواده نیز قدم‌های مثبتی برداشته و دانش جامعه نسبت به بیماری آلزایمر را افزایش و در نتیجه به کاهش ابتلا به بیماری در آینده کمک کرده ایم.
برومند هدف از تشکیل سمینار آموزشی آلزایمر را آشنایی و آگاهی هرچه بیشتر بازنشستگان درباره آلزایمر عنوان کرد و افزود: استفاده از تجارب مدرسین دوره های آموزشی و انجمن سفیران آلزایمر، در پیشگیری و آگاهی‌بخشی و حتی بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به این بیماری نقش مهمی دارد.