سالمندی ۳۰ سال دیگر بحران می شود

معاون مرکز آمار ایران از افزایش خانوارهای تک نفره به دلیل بالارفتن تعداد افراد مجرد در کشور خبر داد و گفت: در ۳۰ سال آینده جمعیت سالمند ایران افزایش یافته و به بحران تبدیل می‌شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، علیرضا زاهدیان در گفت و گو با خبرگزاری مهر، اظهار داشت: به طور متوسط سالانه ۹۵۵ هزار و ۲۳۰ نفر به جمعیت کشور اضافه شده و سهم جمعیت ۶۵ ساله و بیشتر نیز از ۵.۷ درصد به ۶.۱ درصد رسیده؛ ضمن اینکه میانگین سنی جمعیت از ۲۹.۸ سال به ۳۱.۱ سال افزایش یافته است.
وی نرخ رشد جمعیت را ۱.۲۴ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: در سرشماری سال ۹۰ نرخ رشد جمعیت ۱.۲۹ درصد به ثبت رسید، در حالی است که این نرخ در سرشماری سال ۸۵ حدود ۱.۶ درصد بوده که اگر روند کاهشی به همان شدت قبل ادامه پیدا می‌کرد؛ اکنون باید به نرخ کمتر از یک درصد می‌رسیدیم؛ بنابراین آهنگ کاهش نرخ رشد جمعیت کند شده است.
زاهدیان تصریح کرد: البته در حال حاضر نرخ رشد جمعیت بالاتر از یک درصد است و سالانه بیش از ۹۵۵ هزار نفر به جمعیت کشور اضافه شده است؛ بر این اساس وضعیت فعلی جمعیت قابل قبول است و اگر همین وضعیت را حفظ کنیم، در آینده با بحران جمعیت مواجه نخواهیم شد؛ ولی باید گفت حفظ وضع موجود، بدون برنامه‌ریزی جمعیتی میسر نخواهد بود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: سهم جمعیت ۶۵ ساله و بیشتر در کشورمان از ۵.۷ درصد به ۶.۱ درصد رسیده و در ۳۰ سال آینده، جمیت سالمند ایران همچنان افزایش خواهد داشت.
معاون مرکز آمار ایران با بیان اینکه هرم سنی جمعیت نشان می‌دهد متولدین سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ به سن ۳۰ تا ۳۵ سالگی رسیده‌اند، اظهار داشت: هنگامی که متولدین سال‌های ۶۰ تا ۶۵ از این مرز سنی عبور کنند، سالمندی در ایران به بحران تبدیل می شود.
زاهدیان گفت: برای جلوگیری از این بحران، باید از هم اکنون به فکر باشیم؛ در غیر این صورت حتماً با ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی و سایر پیامدهای سخت آن مواجه می شویم.