تا احقاق کامل حقوق معدن‌چیان در کنارشان می‌مانیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دومین سفر خود برای پیگیری وضعیت معدنچیان معدن “زمستان یورت” تاکید کرد: تا احقاق کامل حقوق معدن‌چیان در کنارشان می‌مانیم.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علی ربیعی با حضور در میان معدنچیان معدن زمستان یورت در استان گلستان، گفت: در صورتی که پیمانکاران معادن، بیمه‌ کارگران را رد نکرده باشند، طبق بخشنامه‌‌ای که مصوب شده کارفرمای اصلی باید پیمانکار را تغییر دهد.
ربیعی با تاکید بر اینکه این حادثه بسیار تاسف‌انگیز است، گفت: اینجا کارگرانی هستند که با جانشان کار می‌کنند. کار در معدن یکی از سخت‌ترین شغل‌های در دنیا است.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در این حادثه، هم کارگران از دست رفتند و هم کودکانی یتیم شدند و هم زنانی بیوه شدند و این مسأله برای ما تاسف‌انگیز است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه معدن جز مکان‌های پرریسک است، تصریح کرد: امروز ما تا عمق ۱۴۰۰ متر معدن پیش رفتیم و به محل حادثه رسیدیم. معتقدم ما نیاز داریم تا درباره تمام تجهیزات و ایمنی معادن در کشور تجدید‌نظر کنیم.
ربیعی تاکید کرد: معادن کشورمان ۴۰ تا ۵۰ ساله هستند و این قابل کتمان نیست که تجهیزات آنها قدیمی است. هرچند بیشتر قواعدی که در استانداردها بر آن تاکید شده، در اینجا رعایت شده است.
وی توضیح داد: با آقای نعمت‌زاده درباره نوسازی همه معادن صحبت شده و این موضوع در دستور کار قرار گرفته است. برای این حادثه نیز کمیته ای تشکیل شده که همه موارد و ابعاد ماجرا را بررسی می‌کند؛ حتی برای اینکه این کمیته آزاد اندیشانه‌تر نظر دهد یک کارگر معدن در کنار کارشناسان ایمنی در این کمیته حضور دارد تا یک گزارش جامع ارائه شود و این گزارش، مبنای کارمان قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: با توجه به سختگیری‌هایی که صورت گرفته باز هم در پیمانکاری‌ها حق بیمه رعایت نشده و برای این موضوع نیز کمیته‌ای تشکیل شده و هر فردی می‌تواند با مراجعه به آن، اظهارات خود را اعلام کند. البته این کمیته مختص به این معدن نیست و در دیگر معادن نیز اگر پیمانکاران بیمه‌ کارگران را رد نکرده باشند، طبق بخشنامه‌‌ای که مصوب شده، کارفرمای اصلی باید پیمانکار را تغییر دهد. معتقدم این حق باید ایفا شود و ما هم به دنبال حق بیمه کارگران هستیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به پرداختی‌های معدن «زمستان یورت» گفت: خوشبختانه معوقات سال ۹۵ در این معدن پرداخت شده و ما این وعده را می‌دهیم که تا پایان احقاق حقوق کارگران معدن در کنار آن ها هستیم.