دولت دوازدهم و توسعه اقتصادی صندوق ها

معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۱۰۰ بنگاه اقتصادی مشکل دار در مجموعه صندوق های بازنشستگی وجود دارد، گفت: این بنگاه ها مورد مطالعه علمی قرار گرفته اند و با نگاه حمایتی و کنترل تورم تا پایان دولت دوازدهم، به توسعه اقتصادی می رسند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و اموربین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، حجت الله میرزایی در نشست “دولت دوازدهم و سیاست های کلان و خرد؛ چارچوبی برای رونق بخشی به فعالیت های بنگاه های اقتصادی” در سالن جلسات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به پنج شوک حامل های انرژی، ارزی، تحریم ها، افزایش نرخ سودبانکی و استخدام های تحمیلی- تکلیفی در بنگاه های اقتصادی از سال ۸۸ تا ۹۲، افزود: این شوک ها منجر به رشد نقدینگی و اثرات طولانی مدت هزینه های مالی در بنگاه های اقتصادی شده است.
وی با اشاره به افزایش ناگهانی نرخ سودبانکی از ۱۲ به ۲۴ درصد ادامه داد: این امر باعث شد بنگاه های صندوق های بازنشستگی تسهیلاتی با سود بالا دریافت کنند و هزینه های مالی آن ها افزایش پیدا کند، به طوری که امروز شاهد پرداخت سود سالانه تسهیلات ۷۰۰ میلیارد تومانی در ذوب آهن اصفهان هستیم.
میرزایی افزود: استخدام های تحمیلی- تکلیفی نیز باعث شد تا ده ها هزار نیروی انسانی به بنگاه های اقتصادی صندوق های بازنشستگی تحمیل شود که آثار آن ها تا سال های آینده همچنان باقی خواهد ماند.
معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: بنگاه های اقتصادی با مشکلاتی از قبیل کیفیت نهادی، ساختار و کارکرد دولت و نظام انگیزشی مواجه اند که منجر به افزایش هزینه ای معاملات و مبادلات در آن ها شده است.
میرزایی اظهار داشت: عدم تکمیل فرایند خصوصی سازی، فقدان سطوح راهبردی برای مکان یابی و تعیین نوع تولید، سرمایه گذاری های تکلیفی، هزینه های مبادلاتی و معاملاتی هنگفتی را در سطح ملی، منطقه ای و محلی بر بنگاه های اقتصادی وارد کرده و منجر به بلاتکلیفی آن ها شده است.
وی افزود: همچنین هزینه های متغیر نیروی انسانی، حمل و نقل و زمین که ناشی از فساد نهاد دولت (دولت به معنای عام) بوده در معادلات محاسباتی بنگاه ها دیده نشده است.
میرزایی با بیان اینکه عدم تعریف مقیاس های صحیح برای بنگاه های اقتصادی، مشکلات زیادی برای آن ها ایجاد کرده است، گفت: به طور مثال ۴۰ بنگاه خودرویی در مقیاس کوچک در ایران وجود دارد که یک میلیون و پانصد هزار خودرو در سال تولید می کنند در حالی که در کره جنوبی با ۴ بنگاه اقتصادی ۷ میلیون خودرو تولید می شود.
معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ویژگی های ساختاری معیوب، فقدان زنجیره ارزش و فقدان بازار رقابتی در بنگاه های اقتصادی صندوق های بازنشستگی، گفت: نبود مدیران متخصص ویژگی دیگری است که منجر به کاهش بهره وری بنگاه های اقتصادی وابسته به صندوق ها می شود؛ بنابراین دولت دوازدهم باید روی مدیران شناسنامه دار، متعهد و متخصص سرمایه گذاری کند و به مدیران ناکارآمد تن ندهد.
میرزایی افزود: بخش بزرگی از بنگاه های اقتصادی با مشکل نوسازی صنعتی مواجه اند و آن ها را با توقف های دوره ای در تولید مواجه کرده است که خطر رکود و تعطیلی را در آن ها افزایش می دهد؛ همچنین خطر ایمن نبودن تجهیزات به دلیل بی ثباتی نرخ ارز و فقدان تضمین به طرف خارجی منجر به عدم نوسازی صنعتی و عدم ارتقا تکنولوژی بنگاه ها برای ادامه فعالیت اقتصادی شده است.

خبرنگار: مینا شیروانی ناغانی
عکاس: راحله شیخ