دیدار جمعی از فرهنگیان با مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری

نشست تعدادی از بازنشستگان فرهنگی و اعضای هیات مدیره کانون بازنشستگان آموزش و پرورش با محمود اسلامیان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری امروز (شنبه) در محل این صندوق برگزار شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، محمود اسلامیان در این نشست با تاکید بر اینکه بازنشستگان با مشکلات زیادی مواجه هستند و این مشکلات قابل انکار نیست، گفت: نکته ای که وجود دارد اینکه حل این مشکلات در مدت زمان کوتاه امکان پذیر نیست.
وی افزود: همه باید در کنار یکدیگر و با روحیه تعامل و همکاری مشکلات کشور از جمله چالش های حوزه بازنشستگی و سالمندی را حل کنند. بنابراین، انتظار صندوق بازنشستگی کشوری از بازنشستگان دستگاه های مختلف اجرایی، اولویت بندی مسائل و حرکت بر مبنای اولویت ها است.
اسلامیان با بیان اینکه همکاری و تعامل نزدیک کانون های بازنشستگی با صندوق بازنشستگی کشوری منجر به اختصاص ردیف بودجه برای همسان سازی و اجرای طرح پلکانی حقوق و همچنین افزایش اعتبار آن در سال جاری شد، گفت: این همکاری ها باید بیشتر شده و روی اولویت هایی چون همسان سازی حقوق و بیمه تکمیلی درمان متمرکز شود.
وی با اشاره به حذف کمک های دولت در بخش بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان توسط مجلس، تصریح کرد: سه سال است صندوق بازنشستگی کشوری، با توجه و تاکید بر اهمیت درمان در دوره بازنشستگی و هزینه های آن، خارج از مصوبه مجلس، به این بخش کمک کرده تا بیمه تکمیلی حذف نشود.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، از کانون های بازنشستگی و بازنشستگان سراسر کشور خواست در سال جاری در کنار پیگیری افزایش حقوق ها، اختصاص یک ردیف بودجه به بحث بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان را نیز در اولویت همکاری با این صندوق و رایزنی با مسوولان دولت و نمایندگان مجلس قرار دهند.
اسلامیان تاکید کرد: دو منبع عمده درآمد صندوق بازنشستگی کشوری، کمک دولت و سودآوری شرکت های تحت پوشش آن است. دولت یازدهم نیمی از درآمدهای نفتی را به دو صندوق بازنشستگی کشوری و لشگری اختصاص داد که عدد بسیار سنگینی برای دولت بود.
وی ادامه داد: درآمد این صندوق از محل سودآوری شرکت های تحت پوشش نیز با کارهای تخصصی انجام شده و استفاده از مدیران شایسته و متخصص، از ۸۰۰ میلیارد تومان به بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است. با این وجود، مشکلات بازنشستگان بسیار فراتر از این ها است.
اسلامیان با اشاره به سن پایین بازنشستگی در کشور، به طرح یک پرسش پرداخت و اظهار داشت: در کدام کشور دنیا، نیروی انسانی که به مرحله پختگی، تجربه و تخصص رسیده به این راحتی از سیستم خارج می شوند.
وی با اشاره به اینکه در کشورمان افراد در ۵۲ سالگی بازنشسته شده و از سیستم خارج می شوند، افزود: این در حالی است که در اکثر کشورها سن بازنشستگی بالای ۶۰ سال است.
وی با بیان اینکه در سیستم های استاندارد بیمه ای جهان به ازای هر یک نفر بازنشسته، حداقل شش نفر شاغل وجود دارد، گفت: جابجایی و انتقال کارمندان دولت به تامین اجتماعی و سایر صندوق ها، آسیب جدی به منابع ورودی صندوق بازنشستگی کشوری وارد کرد.
اسلامیان بر استفاده از توان و مشارکت بازنشستگان در فعالیت های مختلف صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد و افزود: رقابت بیش از ۵ هزار نفر بازنشسته در جشنواره ورزشی امسال، مشارکت بازنشستگان متخصص در آموزش های مربوط به آلزایمر و تغذیه و همچنین کمک به اداره خانه های امید از جمله اقدامات صندوق برای استفاده از ظرفیت بازنشستگان است.
در این نشست، احمد صافی مشاور وزیر آموزش و پرورش نیز به طرح مهم ترین اولویت های بازنشستگان فرهنگی در کشور پرداخت و گفت: تبعیض حقوق بازنشستگان و شاغلان، کافی نبودن حقوق پرداختی به بازنشستگان، ضعف بیمه تکمیلی درمان، اشتغال فرزندان بازنشسته، توجه به فعالیت خارج از خانه و لزوم خود مراقبتی بازنشستگان و همچنین افزایش کیفیت خدمات گردشگری از جمله مهم ترین اولویت های بازنشستگان است.
صافی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای بهره برداری از دانش و توان بازنشستگان در آموزش و پرورش گفت: استقرار مشاور سازمانی برای بهره برداری حداکثری از ظرفیت بازنشستگان باتجربه و متخصص در مدارس و همچنین طرح مدرسه یاری برای استفاده از فرهنگیان بازنشسته در مدارس تازه تاسیس از جمله طرح هایی است که در این زمینه ارائه شده است.

خبرنگار: سید بهنام اخوت پور
عکاس: راحله شیخ